آشنایی با انواع دستگاه سیل

oprkf0vt5ejcoijityio5j 300x200 آشنایی با انواع دستگاه سیل

اگر جزو فعالان صنعت تولید و بسته بندی محصولات غذایی و مواد دارویی باشید، حتما نام دستگاه سیل را شنیده اید. در این مقاله قصد داریم به معرفی دستگاه بسته بندی سیل بپردازیم، شما را با مدل های آن آشنا  کنیم و به کاربرد فراوان این دستگاه در صنایع مختلف اشاره کنیم.

دستگاه سیل چیست؟

سیل، واژه ای انگلیسی است که به معنای مهر و موم کردن است. درواقع در تمامی دستگاه های سیل، یک لایه لفاف بسته بندی بر دهانه ظروف مختلف پرس می شود.

سیل کردن ظروف، سبب می شود محصول موجود در آن در مقابل آلودگی های محیط محافظت شود. علاوه بر این پروسه حمل و نقل و رسیدن محصول به دست مشتریان نهایی راحت تر خواهد شد.

علاوه بر موارد گفته شده بسته بندی سیل، به افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی و دارویی کمک خواهد کرد. درواقع دستگاه های سیل کن طوری ساخته می شوند که پیش از پلمپ کردن دهانه ظرف عملیاتی نظیر تخلیه هوا(وکیوم)  و تزریق گاز قابل انجام باشد.

سیل یا سیل وکیوم؟!

در دسته بندی دستگاه های سیل، دستگاهی که توسط آن امکان وکیوم کردن ظرف وجود داشته باشد را سیل وکیوم می نامند. با این حال بسیاری از فعالان حوزه بسته بندی، به اشتباه هر دستگاهی که با آن بتوان ظروف پلاستیکی را پلمپ کرد، با نام سیل وکیوم می شناسند.

انواع دستگاه بسته بندی سیل

همانطور که پیش تر گفته شد در دستگاه های سیل یک لایه لفاف بسته بندی، بر دهانه ظرف پرس می شود. برای چسبیدن لفاف به ظرف نیاز به حرارت و فشار است و همین امر باعث شده دستگاه های سیل دردو مدل حرارتی و القایی ساخته شوند.

برای بسته بندی ظروف می توان از لفاف هایی با جنس های مختف استفاده کرد. همخوانی جنس لفاف با ظرف، نکته ای است که در انتخاب لفاف بسته بندی باید در نظر گرفت. در واقع برای تمام لفاف های بسته بندی مورد استفاده در دستگاه سیل، لایه ای مطابق با جنس ظرف بر روی لفاف، لمینیت می شود.

بیشتر بخوانید:  ماجرا مهاجم جدید پرسپولیس

34fk34tkoi54vjoerjglke 300x182 آشنایی با انواع دستگاه سیل

دستگاه سیل حرارتی

دستگاه های سیل حرارتی قابلیت بسته بندی ظروف پلاستیکی با هر شکلی را دارند. در این مدل از دستگاه های سیل کن، قبل از ساخت دستگاه، نمونه ظرف از مشتری تحویل گرفته می شود و متناسب با آن قالب دستگاه طراحی می گردد.

در این مدل از دستگاه های سیل به وسیله گرمای حاصل از المنت ها و ایجاد فشار توسط قالب طراحی شده در قسمت فوقانی دستگاه، سلفون بر دهانه ظرف پرس می شود. پس از انجام این مرحله به کمک تیغه های برش، اضافه سلفون ها برش داده شده و در نهایت ظرف ازدستگاه خارج می شود.

مراحل فوق در تمامی دستگاه های سیل حرارتی یکسان است و این فرایند می تواند بصورت دستی، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و فول اتومات انجام شود.

دستگاه سیل حرارتی دستی و نیمه اتومات

در دستگاه سیل دستی کلیه مراحل بصورت دستی و به کمک اپراتور انجام می شود. از این دستگاه می توان در منازل و مغازه های کوچک برای بسته بندی ظروف لیوانی شکل استفاده کرد.

در دستگاه های سیل نیمه اتومات نیز مانند سیل دستی به اپراتور نیاز است، با این تفاوت که کشیدن سلفون بر دهانه ظرف بصورت خودکار انجام می شود.

5vjng5eioth85oijno53jt 300x300 آشنایی با انواع دستگاه سیل

دستگاه سیل حرارتی اتوماتیک

دستگاه های سیل حرارتی اتوماتیک در مدل های مختلف کشویی، روتاری و خطی ساخته می شوند. سرعت بسته بندی سیل روتاری و خطی از دستگاه های سیل کشویی بیشتر است.

دستگاه های سیل کشویی

دستگاه های سیل کشویی بصورت رومیزی ساخته می شود و دارای ابعاد مناسبی برای استفاده در ظرفیت های نیمه صنعتی و صنعتی است. سرعت بسته بندی در این دستگاه وابسته به تعداد قالب های موجود در دستگاه است. هرچه تعداد قالب های دستگاه سیل بیشتر باشد، تعداد ظرف های بیشتری را در هر بار می توان بسته بندی کرد.

بیشتر بخوانید:  معرفی انواع سالاد رژیمی؛ 10 نوع سالاد برای لاغری

دستگاه سیل روتاری(چرخش)

استفاده از مکانیزم چرخشی در دستگاه های سیل سبب افزایش سرعت بسته بندی در این دستگاه شده است. بر روی این دستگاه می توان امکاناتی نظیر پرکن، سیستم ظرف گذار، ظرف بردار، فویل گذار، سیتم تاریخ زن و تزریق گاز اضافه کرد.

4tiv095utnfoio3i5jt34itn 34cuth3 300x300 آشنایی با انواع دستگاه سیل

دستگاه سیل خطی(ریلی)

دستگاه های سیل ریلی بصورت تک لاین، دولاین، سه لاین و … ساخته می شود. از این دستگاه در  تیراژهای بالای تولید استفاده می شود.از این دستگاه در کارخانه های بسته بندی سبزیجات، گوشت، غذاهای آماده و … استفاده می شود.

امکان نصب فیلر(پرکن) بر روی دستگاه وجود دارد همچنین تزریق گاز در ظرف و درج تاریخ بر روی آن می تواند بصورت خودکار انجام شود.

دستگاه های سیل فول اتوماتیک

دستگاه سیل فول اتومات نوع دیگری از دستگاه های سیل رومیزی است که در آن رفت و آمد کشو بصورت خودکار و بدون دخالت اپراتور انجام می شود.

این دستگاه بصورت برقی و پنوماتیک ساخته می شود. در مدل برقی برای رفت و برگشت کشو یک موتور به دستگاه اضافه می شود و این کار در دستگاه پنوماتیک به کمک کمپرسور انجام می شود.

دستگاه سیل وکیوم پنوماتیک

یکی از انواع دستگاه های سیل رومیزی دستگاه های فول اتوماتیک هستند. در این دستگاه رفت و آمد کشو بصورت خودکار و بوسیله جک های پنوماتیک(کمپرسوری) انجام می شود.

سیل های پنوماتیک یکی از پرکاربرترین دستگاه های سیل موجود در بازار بوده و شرکت های کمی توان طراحی دقیق و هوشمند آن را دارند.

یکی از مزیت های این دستگاه، امکان نصب پمپ وکیوم روی آن است. بااین کار می توان هوای داخل ظرف را خارج کرد که سبب افزایش زمان ماندگاری محصول می شود.  بدلیل اینکه با وکیوم کردن، ظرف جمع شده و شکل ظاهری آن بهم می ریزد پس از انجام این کار تزریق گاز انجام می شود.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید کوادکوپتر

مزیت دیگر این دستگاه، در مقایسه با دستگاه های فول اتومات برقی، حذف موتور و استفاده از جک های پنوماتیک در آن است. این کار سبب شده است تا استهلاک دستگاه کاهش یابد و هزینه تمام شده ساخت دستگاه کمتر شود.

یکی از شرکت های سازنده دستگاه سیل وکیوم شرکت آراد ماشین است. این شرکت بصورت تخصصی بر روی دستگاه های سیل کار می کند و دستگاه هایی با کیفیت و کارایی بالا ارائه می کند.

سایت های مختلفی مانند دیجی کالا و ویترین نت نیز در زمینه فروش دستگاه های سیل فعالیت دارند اما این نکته را در نظر داشته باشید که با خرید مستقیم از شرکت های سازنده معتبر، واسطه ها برداشته می شود و دستگاه مورد نظر خود را با قیمت پایین تری خریداری خواهید کرد. همچنین از ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه ها هم مطمئن خواهید بود.

جهت مشاهده فیلم کارکرد، مشخصات و قیمت دستگاه های سیل به سایت machinsaz.com یا aradmachinery.com مراجعه کنید.

4ptgtvi45y09un45ynj45poyj 300x300 آشنایی با انواع دستگاه سیل

دستگاه سیل القایی

دستگاه سیل القایی نوع دیگری از دستگاه های بسته بندی سیل است. معمولا برای سیل کردن ظروف گرد و دارای در، از این دستگاه استفاده می شود.

در دستگاه های سیل القایی گرمای مورد نیاز برای چسباندن سلفون به دهانه ظرف توسط جریان القایی ایجاد می شود.

بسته بندی انواع بطری، قوطی، دبه و کلیه ظروف گرد و در دار با استفاده از مدل های مختلف دستگاه سیل انجام می شود.

دستگاه سیل القایی در سه مدل دستی، نیمه اتومات و اتومات(ریلی) ساخته می شود.

34ofkm3ptu3otih4iyh4 300x182 آشنایی با انواع دستگاه سیل

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه بسته بندی سیل

شکل و ابعاد ظرف

تیراژ تولید

امکانات مورد نیاز(تزریق گاز، تاریخ زن، پمپ وکیوم و …)

مطلب پیشنهادی

سفر به مشهد با قطار بهتر است یا هواپیما؟

سفر به مشهد با قطار بهتر است یا هواپیما؟ سفر به مشهد با قطار یا …