آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

rosemary oil 01 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

روغن رزماری برای پوست و مو

همه چیز درباره خواص روغن رزماری

روغن رزماری یکی از بهترین عصاره های طبیعی برای پرپشت شدن مو و درمان ریزش مو می باشد.

یکی از بهترین گیاهان که سبب افزایش رشد مو و پرپشت شدن مو میشود ، رزماری می باشد که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد. رزماری گیاه بومی مدیترانه  می باشد که معمولا از خود گیاه برای طعم دادن به غذاها و از عصاره رزماری برای مصارف دارویی و سلامت استفاده میشود.

در اغلب محلول های تقویت مو که توسط کارخانه ها تولید میشود نام رزماری به چشم میخورد.

اهالی مدیترانه قرن هاست که از روغن رزماری برای پیشگیری از ریزش مو، پرپشتی و سلامت موها و پیشگیری از سفیدی زودرس مو استفاده میکنند.

خواص روغن رزماری برای مو

روغن رزماری از برگ های تازه آن بدست می آید و طبع گرم و خشک دارد.

روغن رزماری خاصیت مخالف التهاب دارد و سبب افزایش میزان رشد فولیکول مو و سلامت گردش خون در فولیکول های مو میشود.  روغن رزماری علاوه بر کاهش ریزش مو سبب درمان خشکی ، خارش و شوره پوست سر شده و از سفید شدن زودرس مو پیشگیری میکند.

روغن رزماری 3 ویژگی اصلی دارد : سبب تقویت گردش خون میشود ، رشد عصب را ترویج میدهد و خواص مخالف التهابی دارد بنابراین میتواند بازدارنده از بین رفتن فولیکول های مو شده و به رشد آن ها کمک کند.

rosemary oil 03 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

درمان ریزش مو با روغن رزماری

روغن رزماری برای درمان و پیشگیری از ریزش مو

اگر به موعد از ریزش موی خود آگاه شوید و هنوز دوران زیادی از ریزش مو نگذشته باشد میتوانید از روغن رزماری برای برگشت موهای خود کمک بگیرید.

خودتان میتوانید روغن رزماری خانگی را تهیه کنید. برگهای  تازه رزماری را بکوبید تا له شود و در یک بطری شیشه ای ریخته و رویش را با روغن نارگیل پر کنید. به مدت 2 – 4 هفته این بطری را در جایی خشک و تاریک نگه دارید تا روغن رزماری خانگی شما آماده شوید. از این روغن برای ماساژ پوست سر و افزایش درخشش موها و درمان شوره سر استفاده کنید.

روغن رزماری را به دو شکل میتوانید استفاده کنید یکی به طور مستقیم روی پوست سر و دیگری مخلوط کردن با شامپو یا نرم کننده.

پس از شستشوی سر حدود 5 قطره روغن رزماری را روی موی سر استفاده کنید و کف سر را ماساژ دهید تا روغن جذب پوست و مو شد . روغن رزماری را میتوانید در کنار روغن نارگیل یا جوجوبا  برای افزایش رشد و طراوت موها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  لیست لوازم آرایش عروس و داماد

قبل از استفاده از شامپو حدود 5 قطره روغن رزماری را به شامپو افزایش کنید و بعد از شامپو زدن اجازه دهید 5 تا 10 لحظه شامپو روی موها بماند تا روغن تاثیر خود را بگذارد و سپس موها را آبکشی کنید.

درمان ریزش مو با جوشانده رزماری

جوشانده رزماری خواص آنتی باکتریال و مخالف قارچ زورمند ای دارد که علاوه بر درمان ریزش مو، شوره سر را ایستاده میکند. برگ های رزماری را با مقداری آب به مدت 5 لحظه بجوشانید و بعد از سرد شدن موها و پوست سرتان را با آن بشویید و بگذارید خشک شوند.

ترکیب رزماری و سرکه برای تقویت مو

برخی برگ تازه رزماری را بکوبید و با یک لیوان سرکه سیب ترکیب کنید و سپس به مدت 2 تا 4 هفته درون شیشه ای کوچک نگهدارید تا عصاره رزماری داخل سرکه شود. بعد از شامپو زدن موها یک چهارم لیوان از سرکه رزماری را با نصف لیوان آب ترکیب کرده و پوست سر و موها را با آن بشویید و سپس خشک کنید. موهایتان با این روش تقویت شده ، نرم و براق میشوند.

درمان شوره سر با روغن رزماری

به شامپوی خود 5 قطره روغن رزماری افزایش کنید و موها را بشویید بعد از یک ماه شوره سر شما درمان میشود.

درمان و پیشگیری سفیدی زودرس مو

دو هفته موها و کف سر را با روغن رزماری و روغن نارگیل ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

rosemary oil 04 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

روغن رزماری برای ابرو

خواص روغن رزماری برای ابرو

استفاده از روغن رزماری برای ابرو یکی از موثرترین روش های طبیعی برای تقویت و افزایش رشد ابرو و درمان ریزش ابرو می باشد. برای تقویت ابرو با روغن رزماری ،1 قاشق چایخوری روغن کرچک را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و گرم کنید سپس 4 قطره روغن رزماری افزایش کرده و با نوک انگشت روی ابرو کشیده و 15 لحظه بگذارید بماند سپس با آب گرم بشویید. هفته ای دو بار از این روش تقویتی استفاده کنید.

روغن رزماری برای ریش

ترکیب روغن رزماری با روغن نارگیل و روغن زیتون سبب تقویت فولیکولهای مو میشود و به پرپشت شدن ریش کمک میکند.

بیشتر بخوانید:  چند عادت که خشک شدگی لب در هوای سرد را برطرف می کند

10 قطره روغن رزماری را با 30 میل روغن نارگیل مخلوط کرده و در شیشه ای تیره در جای تاریک نگهداری کنید. هر شب قبل از خواب چند قطره از این ترکیب را روی بخت ریش های خود بکشید و کمی ماساژ دهید جذب شود و صبح با آب گرم بشویید.

rosemary oil 05 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

روغن رزماری برای مژه

روغن رزماری برای مژه ها

روغن رزماری نباید با چشم ارتباط پیدا کند بنابراین با احتیاط روی مژه ها استفاده کنید.

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن جوجوبا را با 3 قطره روغن رزماری ترکیب کرده و قبل از خواب روی مژه ها بمالید و صبح با آب گرم بشویید. روغن رزماری سبب تقویت فولیکول مو شده و با افزایش گردش خون سبب رشد بهتر مژه ها میشود.

rosemary oil 07 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

روغن رزماری برای پوست

خواص روغن رزماری برای پوست

قبل از استفاده از روغن رزماری روی پوست قطعا مقداری از آن را روی ناحیه داخلی بازو بکشید و 20 لحظه شکیبایی کنید تا مطمئن  شوید حساسیتی به این روغن ندارید.

درمان جوش و آکنه صورت با روغن رزماری:

مقداری روغن رزماری را هر روز روی جوش ها بکشید و بعد از 20 لحظه با یک دستمال یا حوله مرطوب پاک کنید. نم طبیعی موجود در روغن رزماری درمانی طبیعی برای جوش صورت و آکنه و قرمزی ناشی از جای جوش می باشد.

روغن رزماری درخشان کننده پوست :

استفاده مستقیم از روغن رزماری روی پوست سبب سلامت جریان گردش خون در عملکرد روشن تر شدن و درخشان شدن پوست شما میشود.

جوانسازی پوست :

برای تهیه ماسک مخالف چروک رزماری میتوانید 1 قاشق غذاخوری چای سبز سرد شده را با نصف قاشق سوپخوری عسل و 3 قطره روغن رزماری ترکیب کرده و روی پوست صورت به جز دور چشم ها بزنید و 7 لحظه شکیبایی کنید و سپس با آب ولرم این ماسک را بشویید. مواد مغذی روغن رزماری سبب کاهش چین و چروک پوست میشود.

 

درمان خورشید سوختگی :

برای تهیه ماسک درمان خورشید سوختگی با رزماری 2 قاشق غذاخوری ماست را با 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 قطره روغن رزماری ترکیب کرده و 15 لحظه روی مکان خورشید سوختگی بگذارید بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

پاکسازی پوست با بخور رزماری :

3 قطره روغن رزماری را در 3 لیوان آب در حال جوش بریزید و صورت خود را با حوله پوشانده به مدت 5 لحظه صورتتان را بخور داده سپس با آب سرد بشویید. پس از آن مقداری جوش شیرین و آب را مخلوط نموده روی پوست صورت بکشید تا لایه برداری شده و دوباره صورت را بشویید.

بیشتر بخوانید:  آرایش موی بلند زنانه و مجلسی

 

درمان سیاهی و پف زیر چشم :

1 قطره روغن رزماری را با 3 قطره روغن فندق مخلوط کرده و 20 لحظه زیر چشم ها بکشید و سپس با آب سرد خوب بشویید.

درمان سلولیت :

هر روز 2 قاشق غذاخوری روغن رزماری را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده روی سلولیت ها ماساژ دهید. خاصیت چربی سوزی و همچنین سلامت جریان خون روغن رزماری به درمان و پیشگیری از ایجاد سلولیت کمک میکند.

از بین بردن بوی زیر بغل:

از روغن رزماری میتوانید به عنوان دئودورانت طبیعی زیر بغل استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن رزماری و سرکه سیب را مخلوط کرده و با پنبه به زیر بغل بکشید.

rosemary oil 02 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

طرز تهیه روغن رزماری در منزل

طرز تهیه روغن رزماری در منزل

اگر میخواهید برای مصارف خوراکی روغن رزماری تهیه کنید میتوانید برگهای تازه رزماری را درون روغن زیتون و روغن کنجد بریزید و بعد از گذشت دو هفته از آن استفاده کنید.

اگر میخواهید از روغن رزماری برای استعمال خارجی استفاده کنید میتوانید برگهای رزماری را در آب ریخته و با حرارت زیاد بجوشانید تا آب تبخیر شده و روغن برگ ها داخل کاسه باقی بماند. بعد از سرد شدن روغن را جمع آوری کنید.

روش دیگر برای گرفتن عصاره رزماری برای مصارف خارجی این می باشد که یک لیوان رزماری تازه را با 2 لیوان روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کرده و به مدت 5 تا 10 لحظه این ترکیب را حرارت دهید تا عصاره رزماری داخل روغن شود و بعد از سرد شدن برگهای رزماری را از روغن سوا کنید.

rosemary oil 06 آشنایی با خواص روغن رزماری برای زیبایی

نکات لازم هنگام استفاده از روغن رزماری

نکات لازم هنگام استفاده از روغن رزماری

زنان باردار و شیرده  بهتر می باشد از روغن رزماری استفاده نکنند.

روغن رزماری نباید با چشم  ارتباط داشته باشد در صورت این اتفاق فورا چشم ها را با اب سرد بشویید.

مقدار زیاد روغن رزماری میتواند سبب آلرژی و تحریک پوست شود بنابراین اگر روغن رزماری خالص دارید قطعا آنرا با یک روغن پایه مثل روغن نارگیل مخلوط نمایید.

قبل از استفاده از روغن رزماری قطعا تست آلرژی انجام دهید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

روشهای پاک کردن رنگ مو روش سریع و درست پاک کردن رنگ مو در صورتی …