آشنایی با رشته مکانیک خودرو

%name آشنایی با رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو جزو رشته های زمینه صنعت در شاخه فنی پیشه ای می باشد

معرفی رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو محبوب ترین رشته فنی و پیشه ای ویژه پسران در ایران می باشد. آسوده التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان هنرستان می توانند از راه کنکور ناپیوسته داخل دانشگاه های سراسری و آزاد فنی و پیشه ای شوند.

رشته مکانیک خودرو چیست؟

رشته مکانیک خودرو جزو رشته های زمینه صنعت در شاخه فنی پیشه ای می باشد و یکی از محبوب ترین رشته های فنی پیشه ای برای پسران می باشد.

خودرو و خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری می باشد. کارشناسان و متخصصان زیادی با این صنعت در ارتباطند. دانش فنی به‌شتاب رشد و توسعه می یابد و در اين میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد .

به گواهی سرشماری صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید.  اگر دلداده خودرو بوده و از نوسازی کردن و کارهای دستی و فنی لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.

به جرات می‌توان گفت که مهندسی مکانیک با شکل‌گیری صنعت خودرو ابتدا شده می باشد و بر همین اساس، رشته مهندسی خودرو به نوعی مادر رشته‌های منشعب از مهندسی مکانیک می باشد.

مکانیکی خودرو بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد. مکانیک خودرو فردی می باشد که به صورت عملی یا علمی با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته و به نوسازی و سرویس انواع خودروها مسلط می باشد. او همه بخش های مکانیکی و الکتریکی خودرو از موتور و سیستم اگزور تا سیستم های تهویه و امنیتی خودرو را به خوبی می شناسد.

رشته مكانيك خودرو سمت بالا بردن كيفيت آموزشي در مورد صنعت خودروسازان از تاريخ ابداع موتورهاي احتراقي تا امروز در زمينه بررسي، تحقيق راه‌اندازي و تعميرات، به هنرجويان آموزش داده مي شود. از آنجایی که خودرو، وسیله‌ای پیچیده و متشکل از اجزا مختلفی می باشد، مهندسی مکانیک خودرو یک رشته میان رشته به حساب می‌آید و متشکل از علوم مختلفی مشابه مکانیک، الکترونیک، مواد و حتی رایانه می باشد.

رشته مکانیک خودرو برای چه افرادی مناسب می باشد؟

%name آشنایی با رشته مکانیک خودرو

مکانیکی خودرو بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد

دانش آموزانی که داخل این رشته می شوند باید به خودرو و نوسازی آن علاقه بالایی داشته باشند. اگر علاقمند به رشته فنی هستید و واقعا مسائل برقی و یا تولید قطعات صنعتی را دوست ندارید اما به تندی دلداده خودرو و طرح‌ریزی آن هستید شک نکنید شما دلداده رشته مکانیک خودرو خواهید شد .

بیشتر بخوانید:  10 سیاره ای که دقیقاً مثل زمین کشف شده اند

کسانی که رشته مکانیک خودرو را انتخاب میکنند، باید فردی دقیق، باحوصله و متعهد باشند. مکانیک خودرو باید مهارت های فنی خوب و توانایی مناسبی در عیب یابی و حل مسایل داشته باشد.

رشته مکانیک خودرو بیشتر مناسب کسانی می باشد که به دنبال پیدا کردن مهارت فنی در حوزه نوسازی و نگهداری خودرو هستند و یا به طرح‌ریزی، ساخت و بهینه‌سازی خودرو‌های جاده‌ای علاقه دارند.

شرط پیروز شدن در این رشته علاقه وافر و پشتکار سمت یادگیری کار عملی می باشد. مکانیک خودرو باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط پابرجا کرده و خدمت‌ها خوبی به مشتریان ارائه دهید. او باید بتواند به نوعی اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.

رشته مکانیک خودرو در هنرستان

%name آشنایی با رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو یعنی پیدا کردن مهارت فنی در حوزه نوسازی و نگهداری خودرو

دانش آموزان علاقه مند به رشته مکانیک خودرو میتوانند پس از گذراندن سال اول دبیرستان داخل شاخه کار و دانش یا فنی و پیشه ای شوند.

البته دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک نیز میتوانند در هنگام انتخاب رشته کنکور رشته مکانیک خودرو یا مهندسی خودرو را انتخاب کنند.

در ابتدا شما بهتر می باشد از راه تحصیل در هنرستان داخل این راه شوید توصیه می کنم به هیچ وجه از رشته ای مشابه ریاضی فیزیک در این کار داخل نشوید زیرا به تندی به ضرر شما خواهد بود و برای شما سخت خواهد گذشت .

رشته مکانیک خودرو جزو رشته های زمینه صنعت در شاخه فنی پیشه ای می باشد. بنابراین اگر به این رشته علاقمند هستید باید در برگه اولویت بندی، زمینه صنعت فنی پیشه ای باید اولویت یک یا جزو اولین اولویت های شما باشد.

دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند در گرایش خودرو مهندسی مکانیک داخل شده و در صورت علاقه مندی تا مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. البته معمولا شمار کمی از این آسوده التحصیلان ممکن می باشد داخل کار مکانیکی و نوسازی خودرو شوند و اکثرا به عنوان مهندس خودرو داخل صنایع و کارخانجات خودروسازی می شوند.

شما در هنرستان مکانیک با مسائلی مشابه محاسبات فنی, طرح‌ریزی های بینهایت دقیق صنعتی ( 3 بعدی ), دروس تکنیکی مشابه مولد قدرت و سیستم برقی خودرو وتمامی قطعات خودرو به خوبی آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  هوازدگی چیست؟ پیامدها و انواع هوازدگی

دانش آموزان واردشده به اين رشته بايد علاوه بر علاقه، استعداد فنّي و خلاقيت از سطح علمي مناسبي در دروس رياضي و فيزيك بهره‌مند باشند.

دانش آموزان طي دوسال تحصيلي در هنرستان دروس عمومي ،اصلي و تخصصي مشابه:  رسم فنّي عمومي و تخصصي(نقشه كشي) ، اجزاء ِ ماشين ، محاسبات فنّي (مكانيك خودرو) ، تكنولوژي و كارگاه مولّدهاي قدرت ، انتقال قدرت،سوخت رساني،شاسي وبدنه ، موتورهاي ديزلي و رياضي3(فني پیشه اي) ، فيزيك2(مكانيك خودرو) ، مباني و كاربرد رايانه (فني پیشه اي)و … را مي گذرانند و با اساس كار، ساختمان و كاربرد موتورهاي احتراق داخلي آشنا شده، قطعات مختلف تشكيل دهنده خودرو، ساختمان، طرزكار هريك و معايب مربوط به آنها را شناسايي مي كنند.

ادامه تحصیل در رشته مکانیک خودرو در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد:

%name آشنایی با رشته مکانیک خودرو

آسوده التحصیلان رشته مکانیک خودرو با کنکور ناپیوسته فنی و پیشه ای داخل دانشگاه می شوند

آسوده التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان هنرستان می توانند از راه کنکور ناپیوسته فنی و پیشه ای داخل آموزشکده های سراسری فنی و پیشه ای، دانشگاه آزاد اسلامی  و مؤسسات آموزش عالی شوند و پس از اخذ مدرک کاردانی ( تکنسین مکانیک ) در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی تا مقطع دکترای مکانیک تحصیل نمایند.

دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند در گرایش خودرو مهندسی مکانیک داخل شده و در صورت علاقه مندی تا مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. البته معمولا شمار کمی از این آسوده التحصیلان ممکن می باشد داخل کار مکانیکی و نوسازی خودرو شوند و اکثرا به عنوان مهندس خودرو داخل صنایع و کارخانجات خودروسازی می شوند.

گرایش های رشته مهندسی خودرو برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

– سیستم محرکه خودرو

– طرح‌ریزی سیستم های تعلیق، ترمز و دستور

– سازه و بدنه خودرو

در دانشگاه در مقطع کاردانی شما به صورت تخصصی تر با مسائل طرح‌ریزی هیدرولیک خودرو و طرح‌ریزی کامپیوتری و شاسی و بدنه آشنا خواهید شد و در مقطع لیسانس شما باید تمامی موارد گفته شده را در یک پروژه عملی پیاده سازی کنید

با تحصیل در رشته مکانیک خودرو چه نکاتی را فرا خواهیم گرفت؟

• شناخت خودرو , شاسی و بدنه , طرح‌ریزی بدنه و قطعات

• یافتن عیوب خودرو

• نوسازی موتور به صورت عملی

• یادگیری نکات فنی موتور دیزلی و نوسازی آن به صورت عملی

• نقشه خوانی و نقشه کشی و محاسبات مربوط به موتورهای دیزلی و بنزینی

• طرح‌ریزی خودرو و قطعات به صورت مجازی

• استاتیک و ایرودینامیک

• انجام تعمیرات و عوض‌کردن قطعات آزار دیده

• هیدرولیک خودرو

• شناخت کلی دستگاه های تولید و انتقال قدرت از نظر علمی و عملی

• نکاتی از قبیل طرح‌ریزی سیستم ترمز و سرعت خودرو

• چگونگی مونتاژ دستگاه های مختلف در صنایع خودرو سازی ماشین آلات راه سازی و کشاورزی

• و …

استخدام و بازار کار رشته مکانیک خودرو

%name آشنایی با رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو محبوب ترین رشته فنی و پیشه ای می باشد

هر چند یک مهندس مکانیک نیز بعد از مدتی کسب تجربه قادر خواهد بود وظایف یک شخص تحصیل کرده در رشته مکانیک خودرو را عهده‌دار شود، ولی فردی که در رشته مذکور (مهندسی خودرو یا مکانیک خودرو) درس خوانده فضای فکری مناسب‌تر و مهارت‌های بیشتری دارد که همین عوامل سبب می‌شوند او برای ورود به بازار صنعت خودرو در قیاس با یک تحصیل کرده رشته مهندسی مکانیک برتری داشته باشد.

با توجه به زیاد شدن جمعیت انسانی و زیاد شدن روز اضافه جمعیت و شمار خودروهای خصوصی و سواری، به نظر می رسد بازار کار مکانیکی خودرو داغ و خوب می باشد. اغلب کسانی که رشته مکانیک خودرو را انتخاب می کنند به مکانیک های استاد و یا کارشناسان فنی تبدیل خواهد شد.

مکانیک و تعمیرگر خودرو می تواند در کارخانجات تولیدکننده خودرو و شرکت های وابسته از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو، مکانیکی های مجاز شرکت های سازنده خودرو استخدام شود.

عمده‌ترین و اصلی‌ترین مجال شغلی مرتبط به این رشته، کار در کارخانه‌های خودروسازی بزرگ می باشد .همچنین می تواند در گاراژها و مکانیکی های خودرو کار کرده و یا به طور مستقل تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند.

مهندسین خودرو می‌توانند در مبحث آموزش این رشته به هنرآموزان و دانشجویان نیز پرکاری کنند و تحت عنوان دبیر فنی به خصوص در هنرستان‌ها، مراکز کار و دانش، موسسات فنی و پیشه‌ای و حتی در سطح دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …