راهنمای انتخاب چوب برای کابینت و درب ورودی

معمولاً برای ساخت محصولات چوبی مختلف از قبیل مبلمان، درب و کابینت از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود، از جمله کاج، صنوبر، افرا، گیلاس و … . به عبارت بهتر این چوب‌ها به یکی از پرکاربرد‌ترین متریال در ساخت این محصولات مبدل گشته اند. پرمصرف بودن چوب طبیعی در نجاری و کارگاه‌های صنایع چوب عمدتاً به علت خواص فیزیکی مناسبی است که چوب دارد. از مهم‌ترین این خواص می‌توان به استحکام بالا ، دور ریز کم و قابلیت ابزارخوری خوب اشاره کرد.

استفاده از چوب طبیعی در دکوراسیون داخلی احساس خاص و منحصر به فردی در انسان به وجود می‌آورد اما اینکه بخواهید تماماً از چوب طبیعی در ساخت کابینت یا هر محصول دیگری استفاده کنید باعث بالا رفتن هزینه‌های شما خواهد شد. چراکه کابینت‌های تمام چوب اصولاً جزو گزینه‌های پر هزینه و گران قیمت به شمار می‌آیند. برای اینکه در منابع مالی خود صرفه جویی کنید می توانید از کابینت‌ با روکش چوبی استفاده کنید که جلوه زیبایی هم دارند و تفاوت چندانی با کابینت چوبی حداقل از نظر ظاهری ندارند. این روکش‌ها بوسیله دستگاه پرس و چسب چوب روی ورق ام دی اف خام چسبانده می شوند و بعد از مدتی برای ساخت محصولات چوبی به مصرف می‌رسند.

بیشتر بخوانید:  چه مدل انگشتری به دست ما می‌آید؟

kjksddgkivhriognyv8ty895ny6t893y384y34cinohohiohijif 300x225 راهنمای انتخاب چوب برای کابینت و درب ورودی

 کاربرد چوب در تولید درب لابی

چوب بلوط بدلیل داشتن چگالی بالا از استحکام خوبی برخوردار است و به دلیل مرغوبیت بالا از حملات حشرات و قارچ ها در امان می ماند. اگر قصد دارید برای آپارتمان خود درب لابی تمام چوب سفارش دهید قطعاً به چوب بلوط می‌توانید به عنوان گزینه ای جدی فکر کنید. البته به دلیل پایین تر بودن قیمت چوب راش برای صرفه جویی در هزینه می توان از چوب راش و بلوط در کنار هم بهره برد.

همانگونه که میدانید چوب مزایای زیادی دارد، از مهم ترین مزایای آن می توان به انعطاف پذیر بودن اشاره کرد، همچنین بدلیل طبیعی بودن حس و حال خوبی به فضای خانه می بخشد. از معایب چوب می توان به مقاومت پایین در برابر رطوبت و حرارت اشاره کرد، همچنین نباید به هیچ عنوان به چوب ضربه وارد شود و در هنگام تمیز کاری کمی بیشتر از حد معمول باید دقت کنید تا هیچ گونه رطوبتی به بافت چوب سرایت نکند.

بیشتر بخوانید:  خرید جکوزی چند نفره

معایب روکش چوب طبیعی

  • حساس در برابر ضربه و رطوبت
  • طول عمر کم نسبت به کابینت ام دی اف
  • نیازمند رنگ آمیزی بوده و رنگ قیمت بالایی دارد
  • کیفیت کابینت کلاسیک چوب بلوط

sdkfoprmjgiorejgoirjgirccjgo4jcojoj9huhfnwrfrwkfjro 228x300 راهنمای انتخاب چوب برای کابینت و درب ورودی

انواع چوب بلوط

در ایران دو نوع چوب بلوط در بازار جهت خرید وجود دارد، یکی چوب بلوط آمریکایی که از کیفیت و بافتی بسیار خاص و زیبا برخوردار است و دوم چوب بلوط کانادایی که هر دو از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند با این تفاوت که قیمت بلوط کانادایی از نوع آمریکایی آن کمی پایین تر است به همین دلیل در ایران بیشتر از این نوع چوب برای ساخت محصولات چوبی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  رستوران ها از چه تجهیزاتی استفاده می کنند

چوب بلوط چوب گران قیمتی است و لزومی ندارد حتماً تمام قسمت های کابینت یا هر محصول دیگری تماماً از این چوب ساخته شود. در بیشتر موارد سعی تولیدکنندگان بر جایگزین کردن ام دی اف یا چوب هایی با قیمت مناسب تر مثل راش بجای بلوط است.

در ساخت درب اتاقی از چه نوع چوبی استفاده می شود؟

در ساخت درب داخلی باید به نوع چوب مصرفی دقت نمود، از چوب های رایج در ساخت این نوع درب، می توان به چوب راش، چوب گردو، چوب بلوط اشاره کرد که معمولا جزء چوب های سخت هستند و ساختار متراکم تری دارند. بطور کلی از تمامی این چوب ها می توان برای تولید انواع کابینت چوبی کلاسیک و سنتی هم استفاده نمود و محدودیتی از این بابت وجود ندارد. تنها نکته مهم قیمت این چوب ها و خصوصیات فیزیکی و ظهاری آنهاست که باعث وجه تمایزشان نسبت به یکدیگر می شود.

مطلب پیشنهادی

سفر به مشهد با قطار بهتر است یا هواپیما؟

سفر به مشهد با قطار بهتر است یا هواپیما؟ سفر به مشهد با قطار یا …