روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

%name روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

گل کاغذی یک تک درختچه مشابه گرمسیری هست

رازهای نگهداری و افزایش گل کاغذی

گل کاغذی یک گیاه گرمسیری پرطرفدار در ایران و جهان هست که به رنگ های مختلف دیده می شود و میتوان در باغچه و گلدان آن را پرورش داد. روش افزایش گل کاغذی از راه قلمه زدن، خواب‌کردن و پیوند جوانه هست.

همه چیز در مورد گل کاغذی:

نام پارسی : گل کاغذی

نام علمی: Bouguainvillea glabra

نام انگلیسی : Bouguainvilla

خانواده: Nyetaginaceae

گل کاغذی یک تک درختچه مشابه گرمسیری هست که اگر در آب و هوای مناسب کشت شود، مدت ۱۱ ماه از سال با گل های رنگارنگ شکوفا می شود. گیاه گل کاغذی به خاطر کاسبرگ‌های زیبا و کاغذ مانندش به این نام خوانده می‌شود. گل كاغذی بومی برزیل هست و دارای گونه های مختلف می باشد.

گل کاغذی یکی از گیاهان پرطرفدار در ایران هست که به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. این گل زیبا هم در آپارتمان بصورت گلدانی نگهداری می شود و هم در فضای سبز باغچه‌ها و محیط باز به صورت یک درختچه رونده و رو به بالا به صورت دیواری قابل کشت هست. گل کاغذی بینهایت مناسب برای ساخت بونسای می‌باشد. بونسای گل کاغذی را میتوان با هرس و سیم بندی مناسب ایجاد کرد.

%name روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

گل کاغذی را میتوان با هرس و سیم بندی به بونسایی زیبا تبدیل کرد

ارتفاع این گیاه در گلدان حداكثر در حدود 2 تا 5/3متر هست. این گونه كولیتواری دارد كه حتی موقعی كه كوچك هست به گل میرود. برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شكل می باشند. زادگاه گل کاغذی مناطق گرمسیری هست، در این مکان‌ها به عنوان گل بیرونی محسوب می‌شود ولی در مناطق سردسیری باید داخل گلخانه یا منزل نگهداری شود و از یخزدگی گیاه پیشگیری شود.

در طول فصل گل دهی، گل‌های کوچک آن به وسیله کاسبرگ‌های رنگی زیبا احاطه شده هست. جالب هست بدانید که اقبال رنگی که به صوت گل به نظر می‌آید در واقع کاسبرگ‌های گل هستند و گل اقبال کوچک زرد رنگ داخل این ساختار هست. رنگ های مختلف گل کاغذی زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، ارغوانی روشن، ارغوانی و بنفش هست. گل های حقیقی گیاه کوچک و غیر قابل توجه، لوله ای و در انتها به صورت ستاره ای هست و رنگ آن سفید، زرد متمایل به سبز کم رنگ، کرم، زرد و یا صورتی هست.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته مهندسی برق

این گیاه هم برای مناطق خشک و هم برای مناطق استوایی مناسب هست. برگ ها آسان، متناوب، تخم مرغی متمایل به گرد، یا بیضوی متمایل به نیزه ای هست. روی ساقه های آن خارهای خشن وجود دارد که به بالارفتن آن  کمک میکند.

شرایط رشد و نحوه نگهداری گل کاغذی:

%name روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

نور مورد نیاز برای گلدهی گل کاغذی 6 الی 8 ساعت می باشد

 نور مورد نیاز برای رشد گل کاغذی

این گیاه به خورشید کامل نیاز دارد. خیلی از پرورش دهندگان، گل کاغذی را در طول فصل تابستان در بیرون از منزل می‌گذارند تا خورشید بیشتری به آن بتابد. نیاز این گیاه به نور مستقیم ۶ الی ۸ ساعت می باشد پس اگر از این گیاه در منزل نگهداری می کنید آن را نزدیک به پنجره جنوبی قرار دهید تا شاهد هر چه سریع تر  رشد آن را به عقب‌انداختن نیندازید. اگر این گیاه نور کافی را دریافت نکند منجر به رشد علفی آن می شود.

نحوه آبیاری گل کاغذی

بین دو آبیاری باید قطعا خاک خشک شود وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گل نمیدهد همچنین آبیاری زیاد سبب پوسیدگی ریشه های زیبا این گل میشود. گل کاغذی به خشکی مقاوم هست و هفته ای یکبار البته با توجه به میزان باد و گرما ،آبیاری برای این گیاه کافیست.

دمای مناسب برای گل کاغذی

دمای ایده آل برای گل کاغذی 30 درجه سانتی گراد هست. به سرما احساساتی بوده و در مناطق با سرمای زیر صفر درجه باید در زمستان به گلخانه منتقل شود. در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می توان آن را در فضای آزاد کاشت. پس در شهرهایی مشابه اهواز و آبادان و … می‌توانید این گیاه را در حیاط هم بکارید.

برای اطلاع از سالم بودن این گیاه می توانید یک شاخه آن را خم کنید در این هنگام اگر شاخه شکست گل ما گرفتار سرمازدگی شده هست ولی اگر خم شود گیاه ما سالم می باشد. این گل دمای ۱۸ الی ۱۵ درجه را تحمل می‌کند اما توجه کنید که اگر دمای آن پایین تر باشد احتمال از بین رفتن این گیاه نیز بیشتر می‌شود بهترین عملکرد گل‌ کاغذی زمانی هست که دمای شب کمتر از ۱۶ درجه سیلسیوس و دمای روز بیشتر از ۳۸ درجه سیلیسیوس نباشد.

خاک مناسب گل کاغذی

این گیاه زیبای بالا رونده به نوع خاک آلرژی نشان نمیدهد  ولی طبیعتاً اگر خاک مناسب و مورد پسند آنرا تهیه کنید سبب طراوت و شادابی و گلدهی سریع‌تر آن خواهید بود. گل کاغذی به خاکی نیاز دارد که دارای زهکش مناسب باشد پس باید از خاکی استفاده کنید که نم و آب را در خود نگه ندارد. زیرا نم سبب پوسیدگی ریشه گیاه و در عاقبت خشک شدن آن می شود.

تمرکزفکر کنید که از خاک هایی که دارای پیت و پرلیت می باشد استفاده نکنید  زیرا هنگامی که از ترکیب این دو خاک استفاده شود خیس کردن دوباره آن دشوار هست و هنگامی که خیس شود بدون اینکه به ریشه گیاه آب برساند آب را به تندی از خود گذشتن می دهد. هنگامی میشود از این ترکیب استفاده کرد که مقداری ورمی کولیت نیز همراه آن استفاده شود.

خاک مورد نیاز گل کاغذی خاک رسی آهکی هست با ph  ۵ تا ۶ هست پس به خاکی اسیدی نیاز دارد.

تغذیه و کود دهی گل کاغذی

در طول فصل تابستان و فصول رشد، گل کاغذی را با کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز باشد، هر هفته یا هر دو هفته یک بار کود دهی کنید. کودهایی که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می‌کنند، هم انتخاب‌های خوبی هستند.

سیستم ریشه ای گل کاغذی بی‌قدرت هست بنابراین برای تقویت ریشه های این گل از کود های کامل حاوی عناصر میکرو مثل آهن میتوان استفاده کرد همچنین برای گل دهی بهتر هست از کودهای فسفر و کود کریستالون آبی در فصل رشد استفاده کرد به یاد داشته باشید کود دهی زیاد از کود کامل و کودهای نیتروژن دار سبب به تاخیر افتادن گل دهی میشود.

روش افزایش گل کاغذی

%name روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

بهترین زمانه قلمه زدن گل کاغذی از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد

گل کاغذی از راه قلمه، خواب‌کردن زمینی یا هوایی و پیوند جوانه قابل افزایش هست.

بهترین زمانه تكثیر گل کاغذی از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر، با یك چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری سوا كنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر قلمه را در گلدانی با قطردهانه 9 سانتیمتر ، حاوی حدود 24 درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین قلمه باید در شرایط نورمناسب و كافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه پیشگیری شود. زمانی كه ریشه دهی انجام شد، كیسه پلاستیكی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه 13 سانتیمتر و كمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.

بیشتر بخوانید:  سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

نحوه عوض‌کردن گلدان گل کاغذی

بهتر هست زمانی که ریشه گل کاغذی گلدان را پر کرد، که از نشانه‌های آن خروج ریشه از زیر گلدان می‌باشد، خاک و گلدان را عوض‌کردن کرد. به طور کلی هر ۳ تا ۵ سال یک بار گلدان گل کاغذی عوض‌کردن و خاک آن نو می‌گردد.

خاک گل کاغذی بیشتر خاک برگ یا هر خاک آلی دیگر تشکیل می‌دهد که حدود ۸۰ درصد آن خاک برگ و بقیه شن و سنگریزه هستند. فراموش نکنید که زهکش خوب و مواد غذایی انبوه از خواسته‌های گل کاغذی هست. گیاه برای گلدهی نیاز به محدود بودن ریشه دارد تا انرژی خود را در شاخساره صرف نماید اگر گلدان بزرگ باشد گلدهی به تاخیر می افتد.

چطور گل کاغذی را هرس کنیم:

%name روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

هرس گل کاغذی سبب افزایش گلدهی این گل برای سال بعد می شود

از آنجایی که گلها روی شاخه های سال جاری تشکیل میشوند بنابراین بعد از هر گلدهی هرس شاخه ها سبب افزایش گلدهی گل کاغذی برای سال بعد می شود. گل کاغذی برای اینکه خوش قالب باقی بماند نیاز به هرس مرتب دارد. در مورد مقدار و چگونگی هرس مواظب باشید و حواستان باشد که گل‌های این گیاه بر روی شاخه‌های بلندشان تشکیل می‌شود پس هرس زیاد این شاخه‌ها به معنی داشتن گل‌ کمتر در طول فصل هست. بهتر این هست که گیاه را در پاییز هرس کنید تا برای رشد جدید در بهار فصل بعد آماده شود و گل‌های بیشتری بدهد.

دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل کاغذی:

یکی از مشکلات در نگهداری گل کاغذی ریزش برگها و زرد شدن برگ ها می باشد. گل کاغذی به عوض‌کردن موقعیت نگهداری و همچنین تغییرات دمایی احساساتی می‌باشد و جا به جایی، تبدیل دما و عوض‌کردن گلدان سبب زرد شدن و ریزش برگ‌ها شود. همچنین بیماری‌های قارچی، آفت‌ها مشابه شپشک و شته و آبیاری بیش از حد نیز از عوامل زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …