زندگینامه کامل حافظ شیرازی

[Ad_1]

hhe129 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

زندگی نامه حافظ
خواجه شمس الدین محمد شیرازی متخلص به «حافظ» غزلسرای بزرگ و از بزرگان شعر و ادب فارسی بود. حافظ در حدود سال 726 هجری قمری در شیراز متولد شد. او در کلاس‌هایی که در آن زمان تدریس می‌شد به تحصیل علم و صنعت پرداخت و در علوم ادبی آن زمان جایگاه بالایی داشت.

خلاصه زندگینامه حافظ:

نام اصلی حافظ: خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین محمد شیرازی

تولد: حدود ۷۲۷ هجری قمری، شیراز

وفات: 792 هجری قمری شیراز

ملیت ایرانی

محل دفن: حافظه شیراز

نام مستعار: زبان نامرئی، مترجم مخفی، زبان اسرارآمیز

زمینه فعالیت: ادبیات فارسی، شعر، فلسفه، منطق و عرفان

پیشه: شاعر

اثر: دیوان حافظ

درباره حافظ

خواجه شمس الدین محمد بن بهاء الدین محمد حافظ شیرازی (727 هـ 792 هجری قمری شیراز)، متخلص به لسان الغیب، مترجم مخفی، لسان العرافه و ناظم الاولیاء، شعرای هجری. ، ایران در قرن هشتم.بیشتر اشعار او غزلی است که به غزل معروف است

گرایش حافظ به سبک گفتار خواجوی کرمانی و شیوه گفتار او بدنام است. او را یکی از مهم ترین تأثیرات شاعران پس از خود می دانند. مراسم یادبود حافظ هر ساله در 29 مهرماه با حضور محققان ایرانی و خارجی بر سر مزار وی در شیراز برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی امامزاده احمدرضا در اصفهان

hhe128 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

عکس های حافظ

پدر حافظ بهادین محمد و مادرش اهل کازرون است. شعر حافظ مملو از نکات ظریف زندگی خود اوست و بیشتر غزلیات او شخصیت های افسانه ای را تداعی می کند. اما باز طبق مراجع دربار حافظ و منابع موثق و موثق، حافظ در خانواده ای متوسط ​​اقتصادی به دنیا آمد و در جوانی حافظ قرآن شد و به همین دلیل او را حافظ می نامند.

پدر حافظ بهاءالدین در کودکی شمس الدین محمد درگذشت. پس از آن حافظ زندگی سختی را با مادرش سپری کرد و برای کسب درآمد به سختی کار کرد و به فراگیری علم و دانش پرداخت و سخنان معاصران و بزرگان را شنید.خانه حافظ در محله «هیدان» شیراز است که در زمان کریم خان زند در کنار «دب شهزاد» با محله «مرستان» ادغام شد.

شمس الدین از کودکی به مکتب رفت و به فراگیری علم روزگار پرداخت و از محضر این بزرگان به ویژه قوام الدین عبدا بهره برد.

بیشتر بخوانید:  فال و طالع بینی آذر ماه 1399 (همه ماه های سال)

حافظ حدود چهل سال در محضر استادان عصر خود: «قوام الدین عبدالله»، «مولانا بهاءالدین عبدالصمد بحرآبادی»، «میر سید شریف علامه گرگانی»، «مولانا شمس الدین عبدالله» و «کازی عضدالدین آیجی» و… این دلیل در بیشتر دانش روزگار خود توانایی بافتن را داشت.

اثر حافظ:

در زمان امارت شاه شیخ ابواسحاق، احتمالاً به عنوان کارمند دولتی وارد دربار شد. علاوه بر شاه ابواسحاق، شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی در دربار ملک المظفر بودند. شعر شغل اصلی او نبود و امرار معاش از شغل دیگری (شاید روحانی) تامین می شد.

hhe127 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

محل دفن حافظ

همسر و پسر حافظ:

او تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش دیگر ازدواج نکرد.همسر حافظ باید در سالهای اول ازدواجشان یک پسر به دنیا آورده باشد، تنها پسر حافظ که در سنین جوانی در سفر با پدرش به هندوستان درگذشت.

آثار حافظ:

دیوان حافظ شامل 500 غزل، 42 رباعی و چند قصیده است و در طول 50 سال سروده شده است. از آنجایی که حافظ فقط در لحظات خاص و الهام‌بخش شعر می‌سرود، به طور متوسط ​​سالی 10 غزل می‌نوشت و تمرکزش بر خلق اثری بود که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند واقعیات عزیزانش را بیان کند. تاکنون بیش از چهارصد بار به اشکال مختلف بوده است. به فارسی و سایر زبان های دنیا منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی امیر غفارمنش

نوآوری اصلی حافظ که ماهرترین شاعر فارسی زبان است، در اشعار تک بیتی روشن، مستقل و روشن موضوعی است که سروده است.

یکی از مهم ترین ویژگی های شعر حافظ، قدرت تفسیری آن است. به طوری که هرکس مبل حافظ را باز کند و شعری بخواند، با توجه به حال و هوای روحی و روحی خود، برداشت خاصی از شعر خواهد داشت، گویی حافظ آن شعر را فقط برای حال و هوای آن لحظه مانند شعر سروده است!

فال حافظ:

برج حافظ یکی از محبوب ترین زودیاک ها در بین ایرانیان است.امروزه هر خانوار ایرانی یک دیوان حافظ دارد و ایرانیان طبق سنت های قدیمی، اعیاد ملی یا مذهبی حافظ مانند کتاب نوروز را در سفره هفشین یا شب یلدا می خوانند.

منبع: وزارت فرهنگ و هنر بیتوته

تألیف: روبکا

زندگینامه کامل حافظ شیرازی

منبع:robeka.ir

[ad_2]

.

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …