معرفی بازی وسطی

3065045245 معرفی بازی وسطی

معرفی بازی وسطی

بازی وسطی از بازی‌های قدیمی و ورزش های سنتی ایرانیان میباشد که هر کدام از ما دست‌کم یک بار در کودکی تجربه این بازی را در مدرسه، پارک و یا کوچه داشته‌ایم. وَسَطی با نام محلی آراداووردی، به هر بازی که در آن بازیکنان سعی کنند دیگر بازیکنان را با توپ بزنند و دیگر بازیکنان جلوگیر از برخورد توپ به خودشان شوند، گفته می‌شود.

شرحی از بازی وسطی:
اهداف: تمرکزفکر در سرعت عمل، هوشیاری و همیاری، تقویت روحیه تعاون، انعطاف پذیری بدن، ایجاد هماهنگی بین اعضا و اعصاب و تمرکزفکر در نشانه گیری
اندازه بازیکن: 3 الی 40 نفر
سن بازیکنان: 7 الی 50 ساله
وسیله لازم: یک توپ
موقعیت بازی: در فضاهای باز یا فضاهای مسقف بزرگ مشابه ورزشگاه ها و …
اندازه محوطه بازی: 15 × 10 متر
جنسیت بازی: دخترانه و پسرانه

شرح بازی وسطی:
برای آغاز بازی دو گروه در مقابل هم صف می کشند و با شیر یا خط گروه اول انتخاب می شود . گروه منتخب حق دارد که گروه وسط یا گروه مهاجم را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید:  بازیهای محبوب و سنتی در هند باستان

این بازی با یک توپ انجام می‌شود. اندازه شرکت کنندگان در این بازی، محدودیت ندارد. کودکان هر چند نفر که باشند، دو دسته می‌شوند و مشخص می‌کنند که اول کدام گروه، وسط باشد. گروهی که وسط نیست، هم دو دسته می‌شود و هر دسته در یک جهت زمین بازی قرار می‌گیرد. آن‌ها توپی را از یک جهت به جهت دیگر پرتاب می‌کنند تا به یکی از افراد وسط بخورد. افراد وسط هم سعی می‌کنند با جا خالی دادن نگذارند توپ به آن‌ها بخورد. هر کس توپ به او بخورد، از بازی بیرون می‌رود.

اگر  کسی توپ را بدون ارتباط با بدن خود یا زمین در هوا بگیرد (گل یا بل بگیرد) در مساوی هر بل می‌تواند یکی از یارانش را که از بازی بیرون رفته، دوباره به وسط بیاورد، یا اگر یک بار سوخت، از بازی خارج نشود. پرتاب توپ از این جهت به آن جهت آن‌ قدر ادامه پیدا می‌کند تا چابک‌ ترین و باهوش‌ ترین کودکان در وسط باقی بمانند. بعد، بازی با عوض کردن جای وسطی‌ها با افراد دو جهت زمین ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی تخم جنگی

1698805605 معرفی بازی وسطی

بازی وسطی

شعر مخصوص بازی وسطی:
بپا که توپ نخوره به پات / بپا یهو، نیفته کلات

 مقررات بازی:
1- اگر تمامی بازیکنان وسطی در محدوده ی صحنه باشند، هر توپ گرفته شده به عنوان یک امتیاز ذخیره ی خلاف اخراجی محسوب می شود و اخراجی و اخراج ها را به معطلی می اندازد.

2- گرفتن توپ پس از برخورد با زمین سبب سوختن بازیکن میباشد.

3- اگر پایان اعضا گروه وسط سوخته اند و تنها یک نفر باقی مانده میباشد آن شخص اگر تا 10 بار پرتاپ در زمین وسط باقی بماند میتواند یاران خود را احیا کند و به بازی ادامه دهند

بیشتر بخوانید:  بازی محلی قلان

نوع دیگر بازی وسطی دایره‌ای می باشد:
در یک گونه دیگر از این بازی که به «وسطی دایره‌ای» موسوم میباشد با این فرق که زمین بازی به شکل دایره‌میباشد که بازیکنان وسطی در داخل آن و گروه کناری در روی محیط آن با دوری‌های مساوی قرار می‌گیرند.

با آغاز بازی مربی یا آموزنده ورزش با ساعت وقت گرفته و بازیکنان کناره نفرات گروه وسطی را نشانه می‌گیرند تا اینکه همه از زمین بازی اخراج شوند. در دور بعدی جای دو گروه عوض می‌شود و باز با آغاز بازی مربی یا آموزنده ورزش با ساعت وقت می‌گیرد. برنده گروهی میباشد که در مدت زمانه کوتاهی، بازیکنان گروه وسطی را زده و بازی را زودتر پایان کرده باشند.

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بازی بشین و پاشو

● اهداف کلی: تقویت عضلات پا ● اهداف جزئی: تمرکز حواس و تندرستی سرعت عمل …