معرفی رشته حقوق

 %name معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق

دوستی با رشته حقوق

رشته وکالت و حقوق از زمانه قدیم تا به امروز در کشور ما به عنوان پرطرفدارترین رشته علوم انسانی بوده میباشد که همیشه داوطلبین زیادی را به سوی خود جذب کرده میباشد. رشته ی حقوق درجه‌ ی اول را در بین رشته های دانشگاهی علوم انسانی دارد. در این مطلب با همه چیز درباره رشته حقوق آشنا شوید.

رشته حقوق چیست ؟

رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته‏ های داوطلبان گروه علوم انسانی میباشد. دامنه گرایش ‏های رشته حقوق گسترده و در کلیه روابط زندگی امروز قابل ملاحظه میباشد. این روابط می‏تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروف میباشد و یا روابط خصوصی مردم را در برمی ‏گیرد که حقوق خصوصی نامیده می‏ شود.

حقوق عمومی حاوی حقوق قوای سه‏گانه کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره کشور میباشد، می‏ شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می‏ پردازد که مهمترین آنها روابط تجاری میباشد که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده میباشد و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی میباشد که از آن جمله می‏ توان به اموال، مالکیت، قراردادها، مسئولیت‏ هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می‏ شوند برایشان به وجود می‏ آید مثل مسئولیت ناشی از حوادث، قواعد مربوط به ارثیه، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص و دهها مورد دیگر اشاره کرد.

همچنین شاخه ای از حقوق به روابط بین المللی می‏ پردازد که خود به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و خصوصی تقسیم می‏ شود که حقوق روابط بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها و سازمان های بین المللی می‏ پردازد.

توانایی های لازم رشته حقوق

گستاخی، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن توضیح خوب لازمه پیروزی در این رشته میباشد. ممکن میباشد که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما قانون‌دان شدن بینهایت مشکل میباشد. چرا که علم حقوق امروزه با اجتماع شناسی، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده میباشد و یک قانون‌دان باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  نحوه انتخاب یک کتاب خوب

همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود پیروز گردد لازم میباشد به زبان و ادبیات پارسی مسلط باشد چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطابی میباشد.

یعنی یک قانون‌دان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می گیرند و یا دادگاهی که مامور رسیدگی به دعوا میباشد، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند، در عاقبت باید به زبان و ادبیات مسلط باشد. در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات داشته باشد.

%name معرفی رشته حقوق

دوستی با رشته حقوق

دروس رشته حقوق و واحدهای رشته حقوق

الف) دروس پایه:

مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی اجتماع شناسی.

ب) دروس اصلی و تخصصی:

آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی. مسلط بر زبان عرب و فرانسه هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می ‏شود.

ج) دورس داوطلبانه:

بزهکاری اطفال، پلیس عدمی، کیفر شناسی، حقوق دریایی، حقوق هوایی، داوری بین المللی، اصول رواط بین الملل، آیات الاحکام، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق بانکی، اصطلاحات حقوقی به زبان عربی، تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام، احوال شخصیه در فقه عامه، دادرسی های خصوصی کیفری، زمان حقوق، مالکیت معنوی، فلسفه حقوق، کارآموزی قضایی، رویه قضایی، حقوق و رایانه، حقوق قضایی، حقوق ارتباطات، سرشماری، اجتماع شناسی حقوق.

د) دروس عمومی:

زبان خارجی، معارف اسلامی، زمان اسلام، انقلاب اسلامی، متون اسلامی، پارسی، اخلاق اسلامی، تربیت بدنی، تنظیم خانواده.

ه) دروس پیش نیاز:

زبان پیش، پارسی پیش، عربی پیش، فلسفه و منطق پیش، وصیت نامه، روخوانی قرآن.

دانشجویان و علاقه مندان به این رشته باید از گستاخی، قدرت استدلال  و تحلیل، خلاقیت ذهنی و فن توضیح خوب و کافی بهره‌مند باشند. علم حقوق با اجتماع شناسی، روانشنانسی و علوم فلسفی آمیخته میباشد و یک قانون‌دان مطلع باید از این علوم آگاهی ‏کافی داشته باشد. همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود پیروز گردد لازم میباشد که به زبان و ادبیات پارسی و فلسفه و منطق مسلط باشد، چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت‏های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطایی میباشد.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم “کاشت انواع لوبیا” در گلدان، باغچه و مزارع

بیشتر کسانی که داخل رشته حقوق می شوند به شغل وکالت اندیشه می کنند چون دانشجویان این رشته پس از اخذ مدرک کارشناسی خود می توانند در آزمون کانون وکلا شرکت کنند و پس از پیروزی در آن و گذراندن دو سال کارورزی در آن، پروانه وکالت کسب کنند و درآمدزایی خوبی داشته باشند.

ادامه تحصیل در رشته حقوق تا چه مقطعی امکان پذیر میباشد؟

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق هستید لازم میباشد بدانید که امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری فراهم میباشد. همچنین در اقبال زیر می توانید گرایش های رشته حقوق در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را مشاهده نمایید.

%name معرفی رشته حقوق

همه چیز درباره رشته حقوق

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد :

گرایش حقوق خصوصی – گرایش  حقوق ارتباطات – گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک – گرایش حقوق اسناد و قراردادهای تجاری – گرایش حقوق بین الملل – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق کیفری اطفال و نوجوانان – گرایش حقوق عمومی – گرایش حقوق نفت و گاز – گرایش حقوق بشر – گرایش حقوق مالکیت فکری – گرایش حقوق اقتصادی – گرایش حقوق دادرسی اداری – گرایش حقوق محیط زیست – گرایش حقوق تجارت بین الملل – گرایش حقوق خانواده – گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی –گرایش حقوق شرکت های تجاری – گرایش مدیریت دادگستری – گرایش مدیریت نظارت و بازرسی – گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی – گرایش حقوق حمل و نقل – گرایش حقوق سردفتری – گرایش حقوق مالی – گرایش اقتصادی – گرایش فقه و حقوق جزا – گرایش حقوق تجارت الکترونیکی

بیشتر بخوانید:  کدام حیوان بیشترین طول عمر را دارد؟

گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری : گرایش حقوق عمومی – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق بین الملل عمومی – گرایش حقوق خصوصی – گرایش حقوق نفت و گاز – گرایش فقه و حقوق جزا

بازار کار، درآمد و حقوق

از بهترین کارهایی که آسوده التحصیلان رشته حقوق می توانند در آن به کار کردن به پردازند وکالت میباشد که نیازمند گذراندن آزمون کانون وکلا و گرفتن پرونده وکالت میباشد. بعد از اینکه شخص در آزمون قضاوت شرکت کرد و مصاحبه شفاهی را قبول شد میتواند با استفاده از آزمون های استخدامی در اداره های مختلف مشغول به کار شود.

به علت ازدیاد آسوده التحصیلان در این رشته در حال حاضر شاغل شدن کار راحتی نیست و با محدودیت‌های زیادی مواجه میباشد. اما اگر دانشجویی در کار خود بینهایت خوب و توانا آشکار شود می تواند به شاغل شدن در دادگستری و مشاور حقوقی بانک، شهرداری و شرکت های مختلف امید داشته باشد. خصوصی که در آزمون ورودی کانون وکلا قبول شود بعد از این که دو سال کار آموزی را با پیروزی سپری کند می تواند پروانه وکالت گرفته و دفتر وکالت تأسیس کند و همچنین اگر مدرک دکترای معتبری از دانشگاه دریافت کنند می‌توانند این رشته را در دانشگاه ها درس دادن کند.

حقوق

کارهای مناسب دانش آموخته مقطع کارشناسی

قضا

بازپرسی و دادیاری

تحریر ادله (معاینه موقعیت و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعین معذور از حضوردر دادگاه)

امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی

ادارات اجرای احکام حاوی موارد مدنی و کیفری

ادارات ثبت اسناد و املاک

دفاتر اسناد قانونی بصورت سردفتر و دفتریار

وکالت دعاوی خصوصی و دولتی

تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی

مشاوران حقوقی

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …