همه چیز در مورد گل شقایق

%name همه چیز در مورد گل شقایق

گل شقایق لاله های خودرو و یا لاله های داغداری می باشد که به صورت وحشی رشد میکنند

کاشت و نگهداری گل شقایق

گل شقایق از دسته گیاهان آلاله سان خودرو می باشد که به صورت وحشی رشد می کند.گل شقایق معمولا به رنگ قرمز، چهار گلبرگ و عدد زیادی پرچم دارد. گل شقایق معمولا گیاهی یک ساله می باشد.

اطلاعات درباره گل شقایق

گل شقایق از تیره گیاهان آلاله سانان شیرابه دار علفی می باشد. گل شقایق لاله های خودرو و یا لاله های داغداری می باشد که به صورت وحشی رشد میکنند. معمولا دارای چهار گلبرگ، عدد زیادی پرچم و به رنگ قرمز می باشد. گل شقایق درختچه و یا درخت کوتاهی با ارتفاع 70 تا 90 سانتی متر می باشد که برگ های آسان و لپ دار با دمبرگ دارد.

این گل معمولا گیاهی یک ساله می باشد و کمتر اتفاق می افتد که دو ساله باشد. گل شقایق در دامنه کوه ها و دشت ها به صورت خودرو می روید و انواع مختلفی دارد. در پارسی و عربی به گل شقایق خشخاش منثور و خشخاش بری نیز گفته می شود.

در ایران یک نوع از گل شقایق به بسیاری یافت می شود که گلبرگ هایی به رنگ قرمز خونی با پرچم سیاه دارد و به شقایق نعمانی معروف می باشد. گاهی هم به این گل، لاله می گویند.

گل شقایق در چه مناطقی میروید و دارای چه مشخصه هایی میباشد ؟

%name همه چیز در مورد گل شقایق

گل شقایق یک گیاه بومی جنوب و مرکز اروپا و نواحی معتدل آسیا می باشد

گل شقایق یک گیاه بومی جنوب و مرکز اروپا و نواحی معتدل آسیا حاوی ارمنستان و احتمالا ترکیه، ایران و ناحیه قفقاز می باشد. حدود 70 گونه گل شقایق یک ساله، دو ساله و چندساله وجود دارد.

گل شقایق وحشی در ایران به صورت خودرو یافت می شود و نظیر لاله سرخ، سطح کوهستان ها را می پوشاند. جالب می باشد بدانید که برخی از گونه های گل شقایق دارای ماده اعتیاد آور مورفین می باشد.

همچنین گل شقایق دارای مدل های پاکوتاه و پابلند می باشد. گل ها به صورت تکی در انتهای ساقه قرار دارند و دارای 4 گلبرگ پهن هستند. در برخی انواع آن گل ها پر پر می باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

چند نوع گل شقایق وجود دارد؟

%name همه چیز در مورد گل شقایق

گل شقایق دارای مدل های پاکوتاه و پابلند می باشد

– پاپاور آرناریوم

شقایق پاپاور آرناریوم، Papaver arenarium ، گیاهی می باشد  بهطول ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر، یکساله با ساقه کمی کرکدار که  انشعابات کمی دارد.

گلبرگ های این نوع از شقایق لکه های قهوه ای یا سیاهرنگ با عدد پرچم های زیاد دارد.

کاسبرگ ها نیز مشابه ساقه کمی کرکدار می باشد و برگ های این گل تقسیمات باریکی را به وجود آورده اند.

این نوع از شقایق را می توان در تاکستانهای رودبار، سفیدرود گیلان، قزوین، و کرج در ارتفاع ۲۰۰ تا ۱۹۰۰ متری از سطح دریا مشاهده کرد.

– پاپاور لاسروم

شقایق لاسروم، Papaver lacerum ، گیاهی می باشد با ساقههای راست و کمی منشعب بدون کرک ، یکساله و دارای تارهای کم پشت و پراکنده. برگهای این نوع از گل شقایق  بریدگیهای عمیق شانهای دارند و برگهای پایینی تخممرغی شکل یا کشیده هستند.

کاسبرگها  در این گل کمی کرک دارند و گلبرگ های آن اغلب لکههای تیرهرنگی در اقبال پایین دارند و  کوچک، تخممرغی شکل و ارغوانی رنگ هستند. طول گلبرگهای این گل شقایق  به ۱.۵ سانتیمتر میرسد و عدد کلالهها ۸ تا ۱۰ رقم می باشد.

این  نوع از گل شقایق در استانهای شمالی، مرکزی و یزد در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا رشد می کند.

– پاپاور ماکروستوموم

گل شقایق پاپاور ماکروستوموم در تاکستان های بین تهران و قزوین، آذربایجان، فارس و همچنین کرج در ارتفاع 500 تا 1800 متری از سطح دریا می روید.

این نوع از گل شقایق نیز گیاهی یکساله می باشد و تارهایی پخششده در پایین و خوابیده روی دمگل دارد.

بریدگی های عمیق شانه ای با قطعات باریک سرنیزهای و نوکتیز از مشخصه های برگ های این نوع از گل شقایق می باشد. گلبرگ ها در اقبال پایین خود گاهی لکهی سیاهرنگی دارند. کپسول دوکیشکل می باشد و دیسک لوبهایی با دندانههای گرد دارد.

– پاپاور تنویفولیوم

شقایق پاپاور تنویفولیوم، گیاهی می باشد یکساله و پاکوتاه که حداکثر ۶ تا ۱۵ سانتیمتر رشد میکند و از کرکهای زیبا پوشیده شده می باشد.

برگ های این نوع از گل شقایق کلا در پایین جمع شده اند و به طور شانه ای بریده شده اند و تقسیمات کوچکی را به وجود آورده اند. کاسبرگ های این گل اصطلاحا مژه دار هستند و ساقه های تک گلی که گلبرگ های آن به رنگ قرمز می باشد و لکه های سیاه در پایین دارد؛

بیشتر بخوانید:  طوطی دراکولا پرنده ای زیبا و وحشتناک

طول گلبرگ های این شقایق ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر می باشد. موقعیت رویش این گیاه در گیلان، قزوین، کرج، اصفهان و یزد  و در ارتفاع ۳۰۰ تا ۲۲۰۰ متری از سطح دریا می باشد.

افزایش گل شقایق به وسیله بذر

%name همه چیز در مورد گل شقایق

افزایش گل شقایق به وسیله بذر صورت میگیرد

شقایق های یک ساله را به طور مستقیم در ابتدای بهار یا اواخر زمستان در زمین اصلی بذر پاشی می کنند دیگر اینکه در شهریور ماه در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند کاشت بذر امکان دارد و گلدهی گیاه هم زودتر انجام می شود.

در این روش باید به این نکته توجه داشته باشید که، بذر گیاهان کاشته شده شبیه به بذر مادر نمی شوند.

از آنجایی که بذر گل شقایق کوچک می باشد و به آسودگی جابه جا می شود باید چند رقم از آن ها را در شیارهایی به اعماق نیم تا یک سانتی متر در گلدان های مستطیلی کاشت. و روی بذرها را لایه کمی از مخلوط خاک و کود ریخت و سپس با اسپری آبیاری کرد. چرا که آبیاری غرقابی سبب جابه جا شدن بذرها می شود.

افزایش گل شقایق با روش نشاء:

در این روش می توانید در اوایل بهار خزانه تهیه کنید و بذرها را در خزانه کاشته و زمانی که تبدیل به نشاء شدند آن ها را به زمین اصلی منتقل کنید. در این حالت اواخر بهار و پایان طول مدت تابستان گل خواهیم داشت.

ولی از آنجایی که انتقال نشاء از خزانه به زمین اصلی مشکل می باشد بیشتر کشت مستقیم مورد توجه قرار می گیرد.

شرایط نگهداری از گل شقایق

%name همه چیز در مورد گل شقایق

برای کاشت گل شقایق باید از خاک مناسب و حاصلخیز استفاده کرد

– خاک مناسب برای گل شقایق

برای کاشت گل شقایق باید از خاک مناسب و حاصلخیز و مخلوط با گیاه کوکوپیت، پیت ماس و خاک لومی با زهکشی مناسب استفاده کرد. چون آبیاری غرقابی به این گیاه صدمه می رساند و در  این خاک دارای بهترین رشد و نمو می شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش کاشت هسته خرمالو

اگر میخواهید گل شقایق را در گلدان بکارید باید خاک باغچه را با خاک برگ مخلوط کنید. این گیاه نسبت به خاک احساساتی نمی باشد و در خاک های بی‌قدرت هم رشد می کند.

– میزان آب مورد نیاز برای رشد گل شقایق

گل شقایق از ان جایی که یک گیاه خودرو هست به خشکی نیز مقاوم می باشد. و تنها زمانی که خاک گلدان کاملا خشک می باشد باید آن را آبیاری کرد.

– نور مناسب برای گل شقایق

این گیاه برای رشد بهتر و گل های با کیفیت بهتر به نور کافی خورشید نیاز دارد. اگر در مساوی خورشید کامل قرار بگیرند می توانند گل های رنگارنگی تولید کنند.

– دمای مناسب برای گل شقایق

گل شقایق گیاهی نسبتا مقاوم در مساوی تغییرات آب و هواست. بهترین دما برای رشد بهتر این گل زیبا بین 14 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد و تا سرمای 15- درجه را هم می تواند تحمل کند. دمای مناسب برای این گیاه در شب بین 5 تا 11 درجه می باشد.

آفات و بیماریهای گل شقایق:

گل شقایق در مقابل حمله آفات و حشرات صدمه کمی می بیند ولی اگر در محیط های مرطوب نگهداری شود ممکن می باشد گرفتار بیماری قارچی و لکه برگی شود که برای رفع این مشکل میتوان از قارچ کش ها استفاده کرد.

خواص دارویی از نظر پزشکان و متخصصان

%name همه چیز در مورد گل شقایق

متخصصان طب سنتی معتقدند که گل شقایق سرخ خواص درمانی زیادی دارد

متخصصان طب سنتی معتقدند که گل شقایق سرخ خواص درمانی زیادی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ( بیشتر بخوانید:  خواص درمانی گل شقایق )

– زکام

– گلودرد

– آسم

– مسکن و مخدر بی‌قدرت

– خواب‌آور

– تب‌بر

– تسکین دهنده دردهای سیاتیک

– آرامش‌بخش

– نرم کننده و مخالف التهاب

– کاهنده ورم‌ها

– مخالف برونشیت

– مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط‌ آور

– مخالف سیاه سرفه

– مخالف یرقان

– نرم کننده سینه

– مخالف نفس‌تنگی

– معرق در ذات الجنب

– مخالف تب‌های دانه‌ای

– درمان بیماری‌های سینه

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …