آشنایی با انواع فولاد آلیاژی

34f0ecc1 cada 4b07 8841 1240e41a2fa8 آشنایی با انواع فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی از آهن است که با استفاده از عملیات حرارتی مختلف و یا افزودن عناصر مختلف به فولاد در مرحله ذوب، کاربرد فولاد در صنایع مختلف امکان پذیر می شود. زمانی که به ترکیبات فولاد، عناصر دیگری چون نیکل، کروم، تنگستن، کبالت و … اضافه می شود، به فولاد مورد نظر فولاد آلیاژی می گویند. فولاد را می توان بر حسب میزان عناصر اضافه شده به خود نیز به دو دسته فولاد کم آلیاژ و پر آلیاژ تقسم بندی کرد. فولاد کم آلیاژ درصد عناصر دیگر کمتر از 8 درصد و فولاد آلیاژی پر آلیاژ درصد عناصر دیگر در آن بیشتر از 8 درصد خواهد بود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فولاد آلیاژی و انواع آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فولاد آلیاژی چیست؟

فولاد آلیاژی از آهن و کربن است، اما می توان با اضافه کردن عناصری به آلیاژ فولاد خواص مطلوبی را به خواص فولاد اضافه کرده و از فولاد آلیاژی بهره گرفت. این هدف با اضافه کردن عناصری در مرحله ذوب به فولاد اضافه می گردد. اگرچه فولاد خود از دو عنصر آهن و کربن تشکیل شده است، اما یکی از عناصر اضافه شده به فولاد در مرحله ذوب آن کربن است تا فولاد آلیاژی به دست آمده خواصی نظیر سختی، جوش ناپذیری، انعطاف، شکنندگی و … را دارا باشد.

البته علاوه بر کربن می توان بنا به خواص مورد نظر عناصر دیگری چون منگنز، تنگستن، کروم، سیلیسیم و … را به فولاد اضافه کرد تا فولاد آلیاژی بدست آمده خواص مورد نظر را داشته باشد.

انواع فولاد آلیاژی

می توان فولاد را به سه دسته ساده کربنی، کم آلیاژ و پر آلیاژ تقسیم کرد. فولاد ساده کربنی خود به انواع کم کربن،، متوسط و پرکربن تقسیم می شوند. همچنین می توان فولاد را بر حسب میزان بکار رفتن دیگر آلیاژ ها در آن به دو دسته فولاد کم آلیاژ و یا پر آلیاژ تقسیم بندی کرد. فولاد کم آلیاژ کمتر از 8 درصد عناصر آلیاژی را در ترکیبات خود داشته و فولاد پر آلیاژ بیش از 8 درصد از ترکیبات خود، آلیاژ دارد. با توجه به عنصر مورد استفاده در ترکیبات فولاد، می توان انواع فولاد آلیاژی را مطابق زیر تقسیم بندی کرد:

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

684e080a 2c1f 4d57 8a54 97df8f864de6 آشنایی با انواع فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی کروم دار

فولاد آلیاژی کروم دار در کنار ترکیبات فولاد دارای میزان قابل توجهی کروم خواهد بود. کروم عنصری است که خاصیت ضد زنگ زدگی را به فولاد می بخشد. هرچه میزان کروم اضافه شده به فولاد در مرحله ذوب بیشتر باشد، فولاد آلیاژی به دست آمده خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خورندگی بیشتری خواهند داشت. فرایند ضد اکسید شوندگی فولاد آلیاژی کروم دار به این صورت است که اولین عنصری از فولاد آلیاژی که در مجاورت هوا و آب اکسید می شود، کروم خواهد بود، اکسید شدن این عنصر لایه ای را بر قطعه فولادی ایجاد کرده و آلیاژ را از خوردگی حفظ می کند.

اگرچه کروم خاصیت ضد خورندگی به فولاد می بخشد اما اضافه کردن آن به ترکیبات فولاد آلیاژی قابلیت مفتول شدن و تورق را از فولاد می گیرد. فولاد ابزار D2 و فولاد ضد زنگ 304 و 316 از انواع فولاد آلیاژی کروم دار به شمار می روند.

بیشتر بخوانید:  تصاویری شگفت انگیز که در مسابقه جهانی عکاسی از طبیعت برگزیده شدند

فولاد آلیاژی وانادیوم

وانادیوم عنصری است که با اضافه کردن مقدار مشخصی از آن به فولاد در حالت ذوب، اندازه دانه های فولاد را کنترل کرده و از بزرگ شدن زیاد اندازه دانه های فولاد ممانعت به عمل می آید، همچنین وانادیوم به سختی و استحکام فولاد کمک می کند. اغلب از فولاد آلیاژی وانادیوم دار در ساخت قطعات میل لنگ و لوکوموتیو استفاده می شود. فولاد آلیاژی A3 و A9 از جمله فولادهای آلیاژی وانادیوم دار به شمار می روند.

فولاد آلیاژی تنگستن دار

از فولاد آلیاژی تنگستن دار در انواع تیغه و مته به منظور برندگی و سوراخکاری استفاده می شود. تنگستن قابلیت سختی و برندگی بالایی را به فولاد آلیاژی می بخشد. فولادهای آلیاژی تنگستن دار می توانند خواص آهنربایی به دست آورده و هیچگاه خاصیت آهنربایی خود را از دست نمی دهند.

فولاد آلیاژی منگنز دار

منگنز عنصری است که اضافه کردن آن به ترکیبات فولاد ذوب شده خاصیت شکل پذیری فولاد را تقویت می کند. اغلب بعد از عملیات حرارتی کوئنچ کردن که قابلیت انعطاف پذیری فولاد طی آن کاهش یافته و قابلیت سختی و استحکام فولاد بالا می رود، عنصر منگنز را به فولاد اضافه می کنند تا قابلیت انعطاف پذیری فولاد آلیاژی تقویت گردد.

فولاد آلیاژی کبالت دار

مهمترین ویژگی فولاد آلیاژی کبالت دار، سختی فولاد در دماهای بالا و بحرانی است. برای تهیه ابزارهای تندبر از فولاد آلیاژی کبالت دار استفاده می شود. اغلب به منظور افزایش سختی فولاد علاوه بر کبالت مقداری تنگستن نیز به فولاد اضافه می کنند.

فولاد آلیاژی نیکل دار

افزودن عنصر نیکل به ترکیبات فولاد درجه سختی و نیروی کششی فولاد را افزایش می دهد. اگر میزان نیکل از ترکیبات فولاد بیشتر باشد، مقاومت فولاد در برابر زنگ زدگی 25 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت. اغلب عناصر نیکل و کروم را بطور همزمان برای ایجاد فولاد آلیاژی به ترکیبات فولاد اضافه می کنند. فولاد آلیاژی که شامل ترکیبات نیکل و کروم باشد دارای خواصی چون قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالا، سختی زیاد، قابلیت مفتول شدن، مقاومت بالا در برابر خوردگی و … را دارا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  آیا می دانید سی پی کالاف دیوتی چیست؟

684e080a 2c1f 4d57 8a54 97df8f864de6 آشنایی با انواع فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی مولیبدن دار

مولیبدن همانند کروم عنصری است که مقاومت فولاد در برابر خوردگی را تقویت می کند. علاوه بر مقاومت خوردگی، افزایش سختی، چقرمگی و افزایش مقاومت کششی فولاد از دیگر خواص افزودن مولیبدن به فولاد است. اغلب به فولاد آلیاژی مولیبدن دار، فولاد ابزار A می گویند.

معرفی شرکت مصنوعات فلزی سنگین

یکی از بهترین شرکت ها در زمینه انجام انواع عملیات حرارتی فولاد و تولید انواع فولاد آلیاژی، شرکت مصنوعات فلزی سنگین است. این شرکت که سابقه ای 35 ساله داشته و در سال 1368 تاسیس شده است، اغلب در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت داشته و با بهره گیری از کادر فنی و مهندسی مجرب و ماشین آلات باکیفیت و به روز سعی دارد تا خدماتی متمایزتر و تخصصی تر و با کیفیت بیشتری به کارفرمایان مطابق نیازهایشان ارائه دهد. این شرکت به منظور پیشبرد تمامی اهداف خود در سال 1390 تصمیم به احداث کوره صنعتی کرد.

برای تماس با کارشناسان این شرکت کافیست با شماره 02144248214 تماس حاصل نمایید یا به سایت heatmfs.com مراجعه کنید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

بهترین آرایشگاه زنانه در زعفرانیه و سعادت آباد تهران برای عروس و کوتاهی مو چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین آرایشگاه زنانه تهران برای عروس چه ویژگی هایی دارد؟ این سوال از جمله پرسش …