محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۱

مهریه ای که حین خوانده شدن خطبه عقد تعیین شده در صورتی که وجه نقد باشد و زن قصد طلاق گرفتن داشته یا در زمانی که قصد درخواست آن را دارد باید به نرخ روزی که زن درخواست کرده و مرد قصد پرداخت آن را دارد پرداخت شود. مرد در صورتی بری الذمه می شود که بر اساس ارزش اعتباری اسکناس، آن را به زن بپردازد. لذا با محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۱ و پرداخت آن به زن، مرد بری الذمه خواهد شد.

 34ct34tv5455y46y45y محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۱

روش های دریافت مهریه

زن جهت دریافت صداق می تواند دو راه را انتخاب کند:

  • با مراجعه به دفتر خدمات قضایی، بعد از اینکه هزینه دادرسی را پرداخت کرد درخواست خود را ثبت کند. بعد از آن درخواست به دادگاه خانواده فرستاده می شود و بعد از تعیین وقت و صادر شدن حکم قطعی مهریه پرداخت می شود. این مهریه نیز باید با نرخ روز پرداخت شود‌ که با محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه تبدیل به نرخ روز می شود و همین مبلغ را مرد باید پرداخت کند تا بری الذمه شود.
  • زوجه بعد از مراجعه به دفتر ثبت اسناد، سند ازدواج را ارائه می دهد. دفتر ثبت اسناد نیز بعد از صادر کردن اجراییه، از زوجه می خواهد به اداره ثبت مراجعه کند. لذا زوجه می بایست یک بیستم مبلغ اجراییه را جهت اجرای مهریه بپردازد. بعد از اینکه این مبلغ را پرداخت کرد باید مالی که متعلق به شوهر است را جهت پرداخت صداق و توقیف آن به دادگاه معرفی کند. البته در صورت یافت نشدن مالی که متعلق به شوهر است، از طریق مراجع ثبتی می تواند نسبت به ممنوع الخروج کردن او اقدام کند.
بیشتر بخوانید:  دانستنی هایی درباره گنبد خشتی

مفهوم محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

یعنی زمانی که زن صداق را طلب کرد یا مرد جهت بری الذمه شدن قصد پرداخت آن را داشته باشد میزان آن طبق نرخ تورم و شاخص سال و مبلغ درج شده در عقدنامه، محاسبه می شود. در محاسبه آنلاین مهریه نیز طبق فرمول مخصوص مبلغ صداق بر اساس شاخص بانک مرکزی محاسبه می شود.

علت محاسبه شدن صداق به نرخ روز چیست؟

به این دلیل صداق به نرخ روز محاسبه می شود که ارزش پول هر روز در حال کاهش یافتن است و با پولی که مثلا امسال می توان یک خودرو خریداری کرد با همان پول ده سال بعد نمی توان همان خودرو را خریداری کرد.

بیشتر بخوانید:  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری شد

محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

(عدد شاخص در سال ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد) × مبلغ درج شده در عقدنامه

در سامانه آنلاین محاسبه مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه به نرخ روز محاسبه می شود و شوهر باید همین مبلغ روز را پرداخت کند تا بری الذمه شود. مثلا در صورتی که شوهر در سال ۱۳۶۰ همسر خود را با مهریه ۵ ملیون عقد کرده اگر این ۵ ملیون را در سال ۱۴۰۰ پرداخت کند بری الذمه نخواهد شد، بلکه باید آن را به نرخ روز پرداخت کند.

 

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

معرفی انواع سالاد رژیمی؛ 10 نوع سالاد برای لاغری

اگر شما هم در حال پیروی از انواع رژیم غذایی هستید، احتمالا این دغدغه را …