دلایل تغییر بوی بد عرق و 4 راه ساده برای رفع بوی بد عرق

آیا می‌دانید دلیل بوی بد عرق بدن و زیر بغل چست؟ چرا گاهی بوی عرق تغییر می‌کند و یا تندتر می‌شود؟ انواع بوی عرق نشانه چیست؟ بهترین راه برای از بین بردن بوی عرق بدن چیست؟ اگر سوالات بالا، برای شما نیز پیش آمده است، در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل تغییر بوی بد عرق و 4 راه ساده برای رفع بوی بد عرق را بصورت کامل بررسی کنیم.

علت بوی عرق زیر بغل و بدن چیست؟

عرق کردن، یک مکانیزم طبیعی بدن برای پایین آوردن دما و خنک شدن آن است؛ به همین دلیل هرچه هوا گرم‌تر شود و نیاز ما به خنک کردن بدن بیشتر گردد، بیشتر عرق می‌کنیم. عرق از طریق غدد تعریقی (اپوکرین و اکرین) به سطح پوست راه یافته و تا زمانی‌که مواد موجود در عرق توسط باکتری و میکروب‌های سطح بدن تجزیه و مصرف نشود، عملاً بدون بو است.

غدد تعریقی فعال در بخش‌های مودار بدن مانند سر، زیر بغل، کشاله ران و… از نوع آپوکرین بوده و بوی نامطبوع عرق ناشی از تعریق این غده‌ها می‌باشد. تشدید این بو زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها و باکتری‌های سطح پوست به تجزیه‌ی آن بپردازند.

بوی بد عرق می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. نوع غذای مصرفی، استفاده از قرص و یا یک داروی خاص، میزان استرس، تغییرات هورمونی، رعایت نکردن بهداشت فردی، برخی اختلالات بدنی مانند هایپرهیدروزیس و بیماری‌های کلیوی و کبدی و… همگی می‌توانند علت تغییر بوی عرق بدن باشند. این موارد می‌توانند میزان تعریق و بوی آن را در افراد مختلف تغییر دهند.

 wdqwed دلایل تغییر بوی بد عرق و 4 راه ساده برای رفع بوی بد عرق

انواع بوی عرق نشانه چیست؟

میزان تعریق بدن در فصول گرم سال و باتوجه به گرم شدن هوا بیشتر می‌شود؛ اما آیا بیشتر شدن میزان تعریق نشانه مشکل خاصی است؟ آیا تغییر بوی عرق بصورت ناگهانی غیر عادی است؟ همانطور که اشاره کردیم استرس، مصرف غذاهای تند، اختلال هایپرهیدروزیس و بیماری‌های کلیوی و کبدی و… همگی می‌توانند فعالیت غدد تعریقی را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید:  ازدحام، رازبقای پنگوئن ‌ها (+عکس)

اگر آب و هوای محیط، رژیم غذایی و وضعیت هورمون‌ها و سلامتی‌تان و پایدار بوده است اما میزان تعریق و بوی بدن شما بصورت ناگهانی فرق کرده‌است، جای نگرانی نیست؛ با این حال بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

رفع بوی بد عرق در طب سنتی

طب سنتی برای رفع بوی بد عرق زیر بغل و بدن راهکارهای زیادی را ارائه داده است. بعنوان مثال می‌توانید با استعمال خارجی یا نوشیدن دمنوش برخی از گیاهان بوی عرق را از بین ببرید و یا آن را کمتر کنید. در ادامه بهترین راه‌های کم کردن بوی عرق را ذکر کرده‌ایم:

  •  استعمال خارجی سرکه سیب برای زیر بغل به کمک پنبه
  • نوشیدن دمنوش نعناع
  • آغشته کردن نقاطی که زیاد عرق می‌کنند به آبلیمو
  • مصرف روزانه گوجه‌فرنگی

علت و درمان بوی بد عرق در نوجوانان

همانطور که اشاره کردیم عرق از طریق غدد تعریقی خارج شده و به سطح پوست راه پیدا می‌کند. این غدد تعریقی را می‌توان به دو دسته آپوکرین و اکرین تقسیم کرد. غدد آپوکرین از سنین نوجوانی فعال شده و عرق را از طریق مجراهای نزدیک به فولیکول مو (در نقاطی مانند زیر بغل، پوست سر، کشاله ران و…) آزاد می‌کنند. این عرق معمولاً بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند و بوی بد عرق نوجوانان و بزرگسالان نیز ناشی از تعریق غدد تعریقی اپوکرین می‌باشد.

به‌جای استفاده از ماسک‌های عجیب و غریب، درمان‌های خانگی و یا قرص‌های شیمیایی برای رفع بوی بد عرق می‌توانید از یک دئودورانت خوب که دارای خاصیت ضد تعریق است استفاده کنید. دوش گرفتن مرتب روزانه، تعویض روزانه لباس و… میز می‌تواند از بهترین‌ راه‌های موجود برای کنترل بوی بد عرق در نوجوانان و بزرگسالان باشد.

بیشتر بخوانید:  برترین آموزش های ساخت کاردستی در سالی که گذشت

33ed23d دلایل تغییر بوی بد عرق و 4 راه ساده برای رفع بوی بد عرق

4 راه ساده برای رفع بوی بد عرق

عرق کردن یک پاسخ طبیعی بدن است که به‌خودی خود بویی ندارد. این بو پس از برخورد عرق با باکتری‌های فعال موجود روی سطح پوست بوجود می‌آید؛ بنابراین کنترل بوی بد ناشی از تعریق بدن، با رعایت بهداشت فردی تا حد زیادی صورت می‌گیرد.

  • از محصولات ضد باکتری و ضد تعریق استفاده کنید.

اولین و بهترین روشی که می‌تواند بوی نامطبوع عرق و همچنین میزان تعریق را کنترل کند، در نظر گرفتن یک روتین ضد تعریق برای پوست بدن است. برای این منظور روزی یک‌بار دوش بگیرید و بدن خود را با استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال و ضد تعریق خوب شستشو دهید. پس از حمام نیز از یک مام زیر بغل یا دئودورانت ضد تعریق استفاده کنید تا فعالیت غده‌های عرقی کنترل شده و از شر بوی بد عرق خلاص شوید. استفاده از یک بادی اسپلش ضد تعریق و خوش بو نیز می‌تواند یک راهکار فوق‌العاده باشد.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره بادی اسپلش، کاربرد و انواع آن می‌توانید مقاله بادی اسپلش و هرآنچه باید در مورد آن بدانید را مطالعه نمایید.

  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

رژیم غذایی یکی از عوامل تأثیرگذاری است که می‌تواند موجب ایجاد بوی نامطبوع عرق شود. استفاده زیاد از پیاز، سیر، ادویه (بخصوص ادویه‌های تند)، کاری، کلم و… همگی می‌توانند به ایجاد بوی نامطبوع عرق منجر شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از مصرف این موارد جلوگیری کنید.

322d23d23e دلایل تغییر بوی بد عرق و 4 راه ساده برای رفع بوی بد عرق

  •  از لباس های جنس نخ و پنبه استفاده کنید.

احتمالاً مادر و یا مادربزرگ‌های شما نیز در فصول گرم استفاده از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای را خنک و لذتبخش می‌دانند. استفاده از لباس نخی و پنبه‌ای در کنترل تعریق بدن و بوی آن تا حد زیادی موثر است. الیاف طبیعی موجود در این پارچه‌ها پوست بدن را خنک کرده و به آن اجازه تنفس می‌دهد. این الیاف تعریق بدن را کم‌تر می‌کنند و با جذب قطرات عرق بوی بدی را به‌خود نمی‌گیرند. شستشوی این نوع پارچه‌ها بسیار ساده است و بوی بد عرق روی لباس، به‌راحتی و با یک شستشوی ساده از بین می‌رود.

  • موهای زائد بدن را شیو کنید.
بیشتر بخوانید:  سفر به مشهد با قطار بهتر است یا هواپیما؟

همانطور که گفتیم عرق از طریق غدد تعریقی اپوکرین (مجزای نزدیک به فولیکول مو) خارج می‌شود؛ باتوجه به نزدیک بدن ریشه مو به غدد عرقی، شیو کردن و از بین بردن موهای زائد بدن بسیار مهم می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع موهای زائد بدن خود را مرتباً شیو کنید.

“از بین بردن موهای زائد می‌تواند نتایج مثبت زیادی داشته باشد. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر روشی باید، همه ابعاد و نتایج آن را مطالعه نمایید؛ زیرا بسیاری از روش‌ها به‌صورت کوتاه مدت عمل می‌کنند یا این که می‌توانند نتیجه عکس داده و رشد موها را چند برابر کنند. در بین روش‌های مرسوم برای رفع دائم موهای زائد، استفاده از روغن‌های طبیعی و همچنین استفاده از انواع اسپری موبر یکی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین راه‌ها است.”

سخن نهایی

در این مقاله دلایل بوی بد عرق بدن، نشانه‌های تغییر و بهترین راهکارها برای از بین بردن این بوی نامطبوع را به شما کاربران عزیز معرفی کردیم. دلایل ژنتیکی، شرایط بدنی، بیماری‌ها تغییرات هورمونی، تغذیه و حتی نوع لباس می‌تواند ترشح عرق از غدد تعریقی را تخت تأثیر قرار دهد؛ بدین ترتیب هنگام انتخاب راه مناسب برای از بین بردن بوی بد عرق تمامی این موارد را در نظر داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

معرفی انواع سالاد رژیمی؛ 10 نوع سالاد برای لاغری

اگر شما هم در حال پیروی از انواع رژیم غذایی هستید، احتمالا این دغدغه را …