دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

مقدمه

دوربین مدار بسته حرارتی یکی از دوربین های پر کاربرد امنیتی اند که بر خلاف سایر دوربین های مداربسته که در مقابل بازتاب نور حساس هستند، در مقابل تغییرات حرارتی حساس اند. از این مدل دوربین جهت کنترل تردد، کنترل ترافیک، تشخیص دما نظارت در شرایط بد آب و هوایی، نظارت در تاریکی مطلق و … استفاده می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوربین مداربسته حرارتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

دوربین مداربسته حرارتی یا Thermal CCTV Camera، نسبت به حرارت و دما حساس هستند و تصاویر را ضبط می کنند. تمامی موجودات اعم از جاندار و غیر جاندار از خود انرژی گرمایی ساطع می کنند، دوربین مداربسته حرارتی از همین گرما جهت تشخیص تصویر استفاده می کند. این دوربین برخلاف دوربین های مداربسته به نور نیاز نداشته و حتی در تاریکی مطلق نیز می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

1839110f 9164 43cb b9e9 c754ec137873 دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

کاربرد دوربین مداربسته حرارتی

اغلب در مناطقی با حساسیت امنیتی بالا از این دوربین استفاده می کنند، البته در مراکز صنعتی نیز می توان از این دوربین استفاده کرده و حرارت قسمت های مختلف را رصد کرده و در صورت بالا رفتن دما هشدار می دهد. بسیاری از مستند سازان به ویژه مستندسازان حیات وحش جهت ضبط تصاویر ازاین دوربین استفاده می کنند. اغلب دوربین مداربسته حرارتی در شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • کنترل تردد: به منظور کنترل تردد در مناطقی که تردد زیادی دارد از دوربین مداربسته حرارتی استفاده می کنند.
  • کنترل ترافیک: با استفاده از این دوربین ها می توان چراغ های راهنمایی و رانندگی را به طور خودکار کنترل کرده و زمان مناسب برای عبور افراد و اتومبیل ها را تعیین کرد.
  • تشخیص دما: این دوربین ها به تغییرات دمایی حساس بوده و وجود هرگونه حرارتی را تشخیص می دهند.
  • کاربرد در شرایط نامناسب جوی: به دوربین مداربسته حرارتی دوربین های صنعتی نیز می گویند زیرا می توانند در محیط های ناملایم صنعتی نیز نصب شده و عملکرد مناسبی داشته باشند.
  • دید در شب: عملکرد کاری دوربین مداربسته حرارتی به تغییرات دمایی وابسته است و این دوربین ها جهت نظارت و ضبط تصاویر به هیچگونه نوری نیاز نداشته و حتی می توانند در فضاهایی با تاریکی مطلق نیز کار کنند.
  • اعلان حریق: دوربین مداربسته حرارتی در مراکز صنعتی و کارخانجات می توانند هرگونه تغییرات دمایی و کوچکترین حریقی را تشخیص و گزارش دهد و حتی در شرایط نامناسب آب و هوایی نیز عملکرد درستی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:  جای دست‌های مرموز متعلق به کیست؟

مزایای دوربین مداربسته حرارتی

برخی از مزیت های دوربین مداربسته حرارتی شامل موارد زیر است:

  • این دوربین ها تا برد نسبتاً بالایی می توانند موجودات زنده و خودروها را تشخیص دهند.
  • در شرایط بد آب و هوایی نیز می توان از این دوربین ها استفاده کرد.
  • این دوربین ها نسبت به حرارت و تغییرات دمایی حساس هستند و تغییر در شدت نور، تاریک شدن یا ایجاد سایه در عملکردشان تاثیرگذار نخواهد بود.
  • تعیین الگوی رفتاری از مزایای این دوربین است، به این صورت که می توان برای دوربین مشخص کرد که در صورت جابجایی هدف با حرارت مشخصی هدف را دنبال کرده و محل قرارگیری آن را به اطلاع کاربر برساند.
  • این دوربین ها اطلاعات حرارتی محیط را به کاربر ارائه می دهند و در صورت زنده بودن موجود و یا روشن شدن خودرو آن را به اطلاع کاربران می رساند.
  • می توان دوربین مداربسته حرارتی را دوربین دید در شب نیز در نظر گرفت، زیرا این دوربین به هیچ میزان نوری جهت تهیه تصاویر از اشیا نیاز ندارد.
  • مقاومت بالا در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی
  • دوربین های حرارتی مداربسته جدید سطح بالایی از پردازش تصاویر را دارا هستند و هرگونه تغییرات را به وضوح نمایش می دهند.
  • دوربین مداربسته حرارتی دستیابی به اطلاعات حرارتی محیط را برای کاربران امکان پذیر می سازد، برای مثال زنده بودن یک فرد یا موجود و یا حتی روشن بودن خودرویی بی حرکت را تشخیص دهد.
بیشتر بخوانید:  از کجا بفهمیم اسپلیت خراب شده است

معایب دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی نظیر هر محصول دیگری در کنار مزایای خود دارای معایبی نیز هست. برخی از معایب این محصول عبارتند از:

  • کیفیت تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته حرارتی کیفیت پایینی داشته و از رزولوشن بالایی برخوردار نیستند، لذا جهت مشاهده جزئیات تصاویر از نمی توان از این دوربین استفاده کرد. حتی امکان تشخیص هویت افرادی که این دوربین به ما نشان می دهد وجود نداشته و از این دوربین نمی توان برای تشخیص هویت افراد استفاده کرد.
  • دوربین مداربسته حرارتی در مقایسه با دیگر دوربین های مداربسته هزینه بالاتری داشته و گران تر هستند.

عملکرد دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی از طریق امواج مادون قرمز گرمای موجود در محیط را تشخیص داده و گزارش می کند. دوربین مداربسته حرارتی از طریق لنزی، پرتوهای گرمی که از اجسام ساطع می شود را بر چیپ تصویر گرمایی متمرکز می کند. سنسورهای مورد استفاده در این نوع از دوربین به جای حساسیت در برابر نور در برابر پرتوهای گرمایی حساس هستند. دوربین مداربسته حرارتی با توجه به شدت رنگ هدف، رنگی را نشان می دهد، برای مثال رنگ های زرد، نارنجی و قرمز جهت نمایش درجه حرارت بالا و آبی و بنفش جهت نمایش درجه حرارت پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مداربسته حرارتی اجسام را به سایه هایی خاکستری تبدیل مرده که از پس زمینه تیره تر یا روشن تر هستند. برای مثال در روزی سرد که فرد گرمتر از پس زمینه است، روشن تر نشان داده شده و در روزی گرم که فرد خنک تر از پس زمینه است به رنگ تیره تر نشان داده می شود.

بیشتر بخوانید:  زیباترین شهرداری‌های آلمان

18e246ec 6f47 4f97 b6e7 c8526040e8c2 دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

تکنولوژی های مورد استفاده در دوربین مداربسته حرارتی

از تکنولوژی های مورد استفاده در دوربین ترمال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکنولوژی AGC یا Auto Gain Control: با این تکنولوژی محدودیت مورد پوشش دوربین مداربسته حرارتی دینامیک و پویا است و قابل تغییر است.
  • تکنولوژی DDE یا Digital Detail Enhancement: رزولوشن تصاویر تولید شده از دوربین مداربسته حرارتی پایین بوده و افراد در صورت نیاز با استفاده از قابلیت میتوانند تصاویری با کیفیت و رزولوشن بالاتر مشاهده نمایند.
  • تکنولوژی 3D DNR: این قابلیت نیز از جمله تکنولوژی هایی است که سبب بهبود کیفیت تصاویر ارسال از دوربین مداربسته حرارتی می شود. این تکنولوژی با پردازش سیگنال اصلی و کاهش مقدار پیکسل های نویزدار سبب بهبود کیفیت تصاویر ارسالی می گردد.

خرید دوربین مداربسته حرارتی

شرکت های مختلفی در ایران این مدل دوربین را برای فروش عرضه می کنند که صهبا یکی از باکیفیت ترین ها در این زمینه است. برای خرید دوربین مداربسته حرارتی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • اغلب دوربین های مداربسته حرارتی رزولوشن بالایی ندارند، در صورت نیاز به وضوح تصویر بیشتر توصیه می گردد تا دوربین های حرارتی با رزولوشن بالاتر که اندکی گران تر هستند، خریداری شوند.
  • توجه به دامنه دمایی که دوربین مداربسته حرارتی پوشش می دهد می بایست مورد توجه قرار گیرد. برخی از دوربین های مداربسته از 20- تا 650+ درجه سانتیگراد، تغییرات دمایی را گزارش می دهند.
  • سرعت فریم دوربین حرارتی به عنوان یکی از پارامترهای این دوربین می بایست مورد توجه قرار گیرد، سرعت فریم تعداد تصاویری است که دوربین در هر ثانیه تولید می کند.
  • اندازه و وزن دوربین مداربسته حرارتی به عنوان عامل موثر دیگری در نصب این دوربین است.
  • در نظر گرفتن فاکتور NETD یا حساسیت حرارتی (اختلاف دمایی معادل نویز)
  • وجود لنزهای میدان دید باریک (NFOV) و میدان دید گسترده (WFOV)

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

معرفی انواع سالاد رژیمی؛ 10 نوع سالاد برای لاغری

اگر شما هم در حال پیروی از انواع رژیم غذایی هستید، احتمالا این دغدغه را …