مراحل اخذ گواهینامه ایزو

wcfv34otvj359t0uj3p5 300x115 مراحل اخذ گواهینامه ایزو

آیا تا به امروز فکر کرده اید که چطور  کسب و کار خود را به سمت پیشرفت هدایت کنید؟ این روزها رونق کسب و کارها در بسیاری از کشورها اهمیت ویژه ای دارد.

در این نوشته  ایزوفرتاک به طور کامل در مورد فرایند اخذ گواهینامه های ایزو معتبر اطلاع رسانی خواهد نمود.

هم اکنون بر روی بسته بندی بیشتر محصولات تولیدی شرکت ها علامت های ایزو درج می شود. اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها نوعی مزیت رقابتی به حساب می آید. اگر بخواهید در بازارهای جهانی محصولات خود را معرفی کنید و مشتریان به محصولات شما اعتماد کنند، لازم است که برخی از استانداردهای مرتبط با محصول را در نظر بگیرید.

اگر تا بحال محصولات شما در بازارهای خارجی و داخلی  با پیشرفت زیادی همراه نشده است ، بهتر است مسیرهای دیگری را تلاش کنید. ایزو یکی از بعدهای تاثیر گذار در تجارت بین المللی است. اگر به آگهی های محصولات دقت کنید حتما با جمله دارنده نشان استاندارد یا دارای گواهینامه ایزو برخورد کرده اید و با دیدن این نشان اطمینان یافتید که محصول مورد نظر شما فرآیندهایی را پشت سر گذاشته است و توانسته این مدرک را اخذ کند. پس با خیال آسوده تری مشتری آن را انتخاب می نماید.

 ایزو چیست؟

ایزو (ISO) مخفف International Organization for Standardization می باشد. استانداردهای گواهینامه ایزو زیر نظر همین سازمان تعیین و تعریف می گردد. سازمان ایزو یک موسسه غیر دولتی به شمار می آید و ایزو به معنی سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد. هر شرکت یا سازمانی که استانداردهای تعیین شده توسط این سازمان را انجام دهد ملزم می شود که بر روی بسته بندی خود نماد ایزو را ثبت نماید. در وب سایت های مختلف محصولاتی با استانداردهای جهانی وجود دارد و وقتی مشتری این محصولات را مشاهده می کند از کیفیت آن ها اطمینان حاصل می نماید.

بیشتر بخوانید:  رژیم جنرال موتورز؛ خودت را بکش و لاغر شو!

استانداردها و گواهینامه ها برای هر شرکتی دارای تفاوت است. سازمان بین المللی استاندارد با عضویت کشورهای مختلفی از جمله ایران فعالیت خود را ادامه می دهد. هدف اصلی این سازمان برقراری ارتباط ساده میان مشتری و کسب و کارها می باشد.

وقتی شرکت یا سازمانی تمایل داشته باشد گواهینامه ایزو اخذ کند حتما باید اصول این استانداردها را در تولید و عرضه محصولات و خدمات در نظر بگیرد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می نماید که موضوع تجارت جهانی درمیان باشد. تجارت جهانی استانداردها و گواهینامه های معتبر را نیاز دارد و داد و ستدهای جهانی زیر نظر ایزو می تواند راحت تر انجام شود و تجارت را بهبود بخشد.

گواهینامه ایزو چیست؟

9fr3j8htbhy387tbh3th 300x300 مراحل اخذ گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو یکی از مدارکی است که به وسیله سازمان استاندارد برای کسب و کارها صادر می گردد. استانداردهای این سازمان برای محدوده وسیعی از فعالیت ها در بخش صنعتی تعریف شده است. گواهینامه ها کد هایی هستند که برای هر محصول و هر شرکتی با اعداد و حروف مشخص تعریف می گردند. به طور نمونه  ISO 9001 یا ISO 14001  که هر کدام در زمینه خاصی تعریف گردیده است.

برای فهم بهتر این مسئله اگر به طور نمونه پشت یک محصول کد iso 9001 را مشاهده فرمودید به این معنی است که مدیریت کیفیت در یک شرکت برقرار است.  iso 14001 نیز به معنی تعهد شرکت به محیط زیست می باشد.

شاید کد تنها شامل چند حرف باشد و یا کوتاه شده ی نام یک شرکت باشد. مانند کلمه Haccp که  نشان دهنده کیفیت مواد غذایی تولیدی یک شرکت است و سلامت آنها را تایید می نماید. این سازمان برای هر محصولی کد خاصی تعریف نموده است و وقتی موفق به دریافت مدرک ایزو می گردد که شرایط مربوط به این کد را مورد نظر قرار داده باشد.

بیشتر بخوانید:  جای دست‌های مرموز متعلق به کیست؟

در واقع وجود گواهینامه ایزو به معنای تایید یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات و یا روش مستند سازی کلیه الزامات استاندارد سازی و تضمین کیفیت است. این تایید با توجه به استانداردهایی است که از طرف سازمان بین المللی ایزو تدوین می گردد و کیفیت ، ایمنی و کارایی محصولات ، خدمات و سیستم ها را تضمین می نماید.

گواهینامه های ایزو در زمینههای گوناگون از  صنعت های مختلف شامل مدیریت انرژی، تجهیزات پزشکی و مسئولیت اجتماعی وغیره وجود دارد. لازم به ذکر است که هر یک از این صنایع اگر قوانین حاضر در استاندارد گفته شده را در نظر یگیرند به این معنا است که از سازگاری و کیفیت بالای محصول اطمینان دارند.

استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری حاضر هستند. کلا هر گواهینامه ای معیارها و استانداردهای خاص به خود را دارد که معمولا به گونه اعداد و ارقام دسته بندی می شود.

 

نحوه اخذ ایزو

3tf9k54jt89vu45t8no45j 300x283 مراحل اخذ گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو استانداردها و معیارهای خاصی دارد که برای دریافت ایزو نیاز است که شرکت یا محصول اصول  خاصی  داشته باشد. اگر شما یک شرکت فعال هستید و می خواهید با چگونگی اخذ ایزو معتبر، فوری و ارزان آشنا شوید باید بدانید که بسته به زمینه کسب و کار شما شرایط مختلفی باید مورد نظر گرفته شود.

اخذ استانداردهای ایزو نیازمند گذراندن چند مرحله اساسی به شرح زیر است.

  1. هر استانداردی نیازمند گذراندن الزامات آن استاندارد می باشد. هر استاندارد تعدادی قوانین و بندهای اختصاصی دارد که باید ارزیابی و استفاده شوند. به طور نمونه استاندارد مدیریت کیفیت دربرگیرنده 10 اصل است. هر بند دارای چند زیر بند فرعی است. اگر شرکت و محصولات آن با اصول استاندارد منطبق باشند می تواند برای اخذ مدرک ایزو اقدام نماید.
  2. زمانی که شرایط شرکت شما برای دریافت ایزو تایید شد به طور حتم باید یک مرجع دارای اعتبار را برای دریافت استاندارد مورد نیاز انتخاب نمایید. نهادهایی که این مدارک را صادر می کنند باید دارای اعتبار باشند و فعالیت آن ها زیر نظر نهادهای معتبر بین المللی باشد.
  3. گواهینامه ای که برای شرکت و محصولات شما ارائه می شوند از اعتباری ۳ ساله برخوردار می باشد. تمدید این گواهینامه ها نیازمند بررسی مجدد شرایط شرکت میباشد. چنانچه مجددا از منظر الزامات اساسی تایید شوند برای آن ها مجدد گواهینامه صادر می گردد. یک شرکت می تواند چندین گواهینامه به طور همزمان دریافت کند. شرکت هایی که از تکنولوژی و اصول پیشرفته در فرآیند تولید و عرضه استفاده می نمایند می تواند محصولات خود را با چند استاندارد مرتبط بهبود بخشند.
بیشتر بخوانید:  حراج کفش “ماری آنتوانت” در ورسای

روش های دریافت ایزو

اگر شما می خواهید به مزیت اخذ ایزو دست یابید نیاز است که درخواست خود را برای اخذ ایزو به یک نهاد معتبر ارائه دهید.

ایزو فرتاک با آدرس اینترنتی https://isofartak.com/   معتبرترین مرکز رسمی کشور برای کسب اطلاعات لازم در خصوص نحوه دریافت و اخذ گواهینامه است. و به شرکت ها یاری می رساند تا شرایط لازم برای کسب این امتیاز را فراهم نمایند.

برای اطلاعات بیشتر برای اخذ ایزو معتبر، فوری و ارزان با شماره 021-49382 و 09224734948 تماس حاصل نمایید.

مطلب پیشنهادی

معرفی انواع سالاد رژیمی؛ 10 نوع سالاد برای لاغری

اگر شما هم در حال پیروی از انواع رژیم غذایی هستید، احتمالا این دغدغه را …